نقشه UTM یو تی ام چیست؟

برچسب ها :
دسته بندی: نقشه یو تی ام

نگاهی به محتوا

نقشه UTM 🛰: به نقشه یا کروکی برداشت موقعیت جغرافیایی و مختصاتی املاک و اراضی در سیستم مختصات UTM نقشه UTM یا یو تی ام گفته می شود. جهت تهیه این مقشه از گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم استفاده می شود. نقشه UTM  یک نقشه پر کاربرد در امور ثبتی و نقشه برداری می باشد. با تهیه این نقشه اندازه و ابعاد املاک و اراضی در مقیاس کوچک تر روی نقشه ثبت و ترسیم می شود.

نقشه UTM چیست و چگونه تهیه می شود؟

نقشه UTM در واقع برداشت (مساحی) حدود اربعه(اضلاع) زمین یا یک ساختمان به صورت دو بعدی می باشد که توسط توتال استیشن و گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم تهیه می شود. پس از برداشت عوارض و اضلاع زمین در سیستم مختصات یو تی ام دیتا های برداشتی توسط کامپیوتر و نرم افزار های تخصصی طی امور نرم افزاری (کارتوگرافی) و ترسیم شده و تبدیل به نقشه یو تی ام می شود.

نمونه نقشه UTM
نمونه نقشه UTM

بیشتر بخوانید: هزینه نقشه یو تی ام چقدر است؟

UTM یا یو تی ام یکی از سیستم های تهیه نقشه ،روش های قراردادی برای تبدیل کردن یک سطح کروی به سطح مستوی است. کره زمین سه بعدی است و تبدیل آن به کره جغرافیایی در مقیاس های کوچکتر چندان مشکل نخواهد بود. اما زمانی که قرار باشد بخشی از آن را به شکل دو بعدی یا سطح مستوی نمایش دهند مشکلات آغاز می شود. به صورت کلی نقشه، پلان یا کروکی عبارت است از شکل قائم عوارض منطقه مورد نظر نسبت به یک سطح مقایسه در یک مقیاس مشخص بر روی صفحه کاغذ، یا نمایش اطلاعات به صورت رقومی روی کامپیوتر.

نقشه برداری جهت تهیه نقشه UTM

جهت تهیه بیس مبنا نقشه می بایست عوارض مورد نظر در یک منطقه را توسط علوم هندسی زمین یا مهندسی ژئوماتیک ( نقشه برداری ) ضبط و ثبت نماییم. ضبط اطلاعات جهت ترسیم نقشه توسط ابزار آلات نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری و جی پی اس مولتی فرکانسه انجام می شود. جهت تهیه شکل گرافیکی و رقومی زمبن که نمایانگر بخشی از سطح زمین است و به تولید یک نقشه ختم می شود می بایست اصول مهندسی نقشه برداری را به کار گرفت. نقشه های تهیه شده در مقیاس های مختلف ترسیم می شود که بیانگر فاصله نقاط روی زمین نسبت به نقشه است. کارتوگرافی یا ترسیم نقشه یعنی فنون و علوم ترسیم عوارض ثبت شده توسط تجهیزات مروی زمین و انتقال آن به صورت گرافیکی به روی کاغذ یا کامپیوتر.

کارتوگراف در واقع تصویر گرافیکی قسمتی از سطح زمین که از بالا دیده شده و عوارض آن برداشت شده با مقیاس مشخص را ترسیم می کند که منجر به ترسیم نقشه می شود. مقیاس در کارتوگرافی قسمتی از سطح زمین را نشان می دهدکه در نقشه به صورت کوچکتر نمایش داده می شود. در واقع مقیاس نشانگر واحدی بین اندازه واقعی و اندازه ترسیمی است.

مراحل نقشه‌ برداری تهیه نقشه UTM

  • برداشت یا مساحی عوارض روی زمین
  • کارتوگرافی جهت محاسبه و ترسیم نقشه

در مرحله اندازه گيري، از تجهیزات و دستگاه ‌های جدید و روش ‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود تا داده‌هاي لازم براي مرحله دوم بدست آيد. نتايج کار به صورتهاي آنالوگ (نقشه، مقاطع طولي و عرضي و…) و يا رقومي (مانند جدول‌ها، مدل‌هاي رقمي زمين) ارائه مي‌گردد. تهیه و ثبت مشخصات هندسی نقشه جهت ترسیم وظیفه مهندس نقشه بردار است که از علوم ژئوماتیک یا مهندسی نقشه برداری استفاده می کند.

مهندسي نقشه ‌برداري به علم اندازه‌گيري دقيق و تعين موقعيت نسبي عوارض روي سطح زمين گفته مي‌شود. هدف از نقشه برداری جهت تهیه نقشه یو تی ام، تعيين مختصات نقاط در دو بعد است. مختصات عوارض نقشه برداری و ثبت شده در تجهیزات نقشه برداری مي‌تواند مختصات دکارتي X.Y و يا مختصات عرض و طول جغرافيايي باشد. در تهیه نقشه از یک منطقه با مساحت کم، اثر کرويت زمين خیلی کم است و مي‌توان زمين را در این منطقه مسطح در نظر گرفت. در مواقعي که زمين را مسطح فرض کنيم روش نقشه‌برداري، مستوي ناميده مي‌شود و نیاز به اعمال ضریب مقیاس نیست.

برداشت مختصات نقشه UTM

همان گونه که در ابتدای مطلب تشریح کردیم نقشه یو تی ام در واقع یک نقشه برداشت وضع موجود ملک است در سیستم مختصات جهانی یا یو تی ام. در تهیه نقشه یو تی ام ابتدا می بایست توسط تجهیزات نقشه برداری حدود و رقوم منطقه را برداشت کرد.

نقشه برداری UTM
نقشه برداری UTM

در صورتی که صرفا از جی پی اس یا به تعبیر بهتر گبرنده مولتی فرکانس استفاده کنیم مختصات ها مستقیم به صورت یو تی ام ثبت میگردد. اگر که از دوربین نقشه برداری هم استفاده شود چون مبنای مختصات دوربین شبکه محلی است به دو روش می توان عمل کرد. می توانیم دو نقطه یو تی ام روی زمین ایجاد کنیم با مختصات یو تی ام توسط جی پی اس و دوربین نقشه برداری را با ان دو نقطه توجیه کنیم و برداشت ملک را در شبکه یو تی ام انجام دهیم.

راه دیگر برداشت وضع موجود ملک در سیستم مختصات محلی و در انتها قرائت دو نقطه مشترک جی پی اس توسط دوربین و تبدیل نقشه محلی به یو تی ام توسط نرم افزار های نقشه برداری. اولا یک بعد یعنی بعد ارتفاع حذف می شود.که می بایست برای نمایش ارتفاع بر روی نقشه راه حلی پیدا کرد. ثانیا تبدیل کردن یک سطح محدب بر روی یک سطح مسطح سبب تغییراتی در ابعاد ، اندازه ها و اشکال واقعی می شود.از این رو با استفاده از سیستمهای تصویری ؛ خطاهای تصاویر را تعدیل می نمایند.

سیستم مختصات نقشه UTM

تعیین سیستم تصویر یکی از ارکان اصلی در تهیه نقشه است. سیستم تصویر نقشه، ترتیب سیستماتیک نصف النهارات و مدارات است که سطح کروی را بریک سطح مستوی نشان میدهد.ازنقطه نظر ریاضی سطح کروی را میتوان برروی سطحی که نوعی پارگی سطح منحی را به نمایش میگذارد ، پیاده نمود این یک روش محاسباتی برای تبدیل اطلاعات مربوط به زمین سه بعدی به یک نقشه مسطح دو بعدی می باشد.

مالکین به علت عدم آشنایی با عملیات تهیه نقشه یو تی ام به اشتباه آن را نقشه برداری یو تی ام می نامند یا شخص تهیه کننده نقشه که مهندس نقشه بردار می باشد را نقشه کش یو تی ام می نامند. عملیات تهیه نقشه یو تی ام در واقع مساحی ملک نام دارد.

نمونه یا فرمت نقشه UTM

نقشه یو تی ام در فرمت های مختلف مورد  درخواست ارگان های مختلف از جمله شهرداری،اداره ثبت،منابع طیبعی،جهاد کشاورزی،میراث فرهنگی،آب منطقه ای تهیه می شود. فرمت تهیه نقشه یو تی ام به معنای قالب تهیه نقشه یو تی ام باشد که با چه مقیاس و چه اصول کارتوگرافی تهیه شود. به عنوان نمونه درج پلاک ثبتی و جانمایی روی نقشه یک دوهزارم و تبدیل به مقیاس های مورد درخواست کارفرما.

نمونه نقشه یو تی ام صنایع معادن
نمونه نقشه یو تی ام صنایع معادن

توجه داشته باشید در نقشه یو تی ام دو فاکتور دقت مساحی که توسط دوربین نقشه برداری و دقت مکان یابی یو تی ام که توسط گیرنده مولتی فرکانسه شمیم حاصل می شود از اهمیت ویژه برخوردار است.همچنین روش بکار گرفته شده در تهیه نقشه یو تی ام فاکتور مهمی در نحوه تهیه نقشه یو تی ام می باشد. به عنوان مثال در صورت نبود اینترنت چه روشی را باید به کار گرفت جهت استفاده از جی پی اس مولتی فرکانسه جهت برداشت موقعیت مکانی ملک.

نقشه UTM یو تی ام یعنی چه؟

در واقع یو تی ام یک سیستم مختصات است که نقشه یا کروکی تهیه شده ملک پس از جانمایی در سیستم مختصات مرکاتور معکوس یا به اختصار UTM اصلاحا به نقشه یو تی ام تبدیل می شود. واژه UTM به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین به طوری که این مختصات منحصر به یک نقطه خاص باشد. مبتکر سیستم تصویر استوانه ای نجاری به نام جرارد مرکاتور (Gerard Mercator)  می باشد. سیستم تصویر استوانه ای در منابع علمی به سیستم تصویر مرکاتور معکوس معروف است.

Universal Transverse Mercator
Universal Transverse Mercator

اگر صفحه مستطیلی شکلی فرضی به طول خط استوا را دور زمین بپیچیم و یک استوانه محاط بر آن و مماس با خط استوا ایجاد کنیم، وباقرار دادن چراغی فرضی درمرکز زمین عوارض سطح زمین را بروروی سطح داخلی استوانه توسط سایه عوارض سطح زمین ترسیم کنیم،سپس استوانه را را در امتداد یک نصف النهار ببریم و آنرا بازکرده و مسطح کنیم ،با این کار نقشه عوارض سطح زمین را به یک سطح دو بعدی به روش استوانه ای یا مرکاتور تصویر کرده ایم.

سیستم مختصات UTM
سیستم مختصات UTM

نصف النهاری که صفحه نقشه را به دو قسمت مساوی تقسیم کند را نصف النهار میانی و خط تماس صفحه و کره را( که در اینا همان استواست ) مدار استاندارد می نامند.

یو تی ام یا UTM چیست؟

یو تی ام یا UTM  در واقع سیستم مختصاتی هست که نقشه لوکال ( محلی ) برداشت ملک در آن مختصات قرار گرفته می شود تعبیر می شود. به عنوان نمونه برخی نقشه ها در سیستم مختصات طول و عرض جغرافیایی به صورت مختصات فی و لاندا قرار می گیرند، ولی در نقشه با مختصات یو تی ام که مورد استفاده تمام ارگان ها و پروژه ها در ایران می باشد از مختصات به صورت X  و Y استفاده می شود.

شنیده می شود که مالکین عملیات تهیه نقشه یو تی را یو تی ام زدن زمین یا یو تی ام ساختمان نام می برند که اشتباه است. به صورت کامل نقشه یو تی ام نقشه است که حدود اربعه زمین یا ملک را در سیستم مختصات جهانی یا سیستم تصویر مرکاتور معکوس مشخص می کند. به فرض مثال مرکز آنتن برج میلاد دارای یک مختصات یو تی ام به صورت دو موئلفه X-Y  در زون 39 می باشد، و در این زون نقطه ای وجود ندارد که مختصات مشابه مرکز آنتن برج میلاد را داشته باشد.

سیستم تصویر UTM یو تی ام چیست؟

در این سیستم کمترین خطاها در امتداد خط استوا (به عنوان مدار استاندارد )می باشد. فاکتور مقیاس(scale factor) بر روی این خط برابر و یک است. هرچه به طرف قطبین حرکت کنیم خطاها وا عوجاجات افزایش خواهند یافت و باتوجه به نحوه توزیع خطاها دامنه کاربرد این سیستم فقط تامدار 60 درجه می باشد.
گاها برای بهبود توزیع خطاها قطر استوانه فرضی را کوچکتر در نظر گرفته و با قطع استوانه توسط زمین دو مدار استادندار شکل میگیرد که به این حالت مرکاتور متقاطع گفته می شود.با این کار خطاها روی دومدار استاندارد صفر خواهند بوده و فاکتور مقیاس نیز روی این دو مدار برابر یک خواهند بود ،درعوض درروی خط استوا خطا و اعوجاج خواهیم داشت.

Coordinat-Systems
Coordinat-Systems

سیستم تصویر Universal Transverse Mercator  در حقیقت نوعی از سیستم مرکاتور جانبی است. در این سیستم برای کاهش خطاهایی که با دورتر شدن از نصف النهار استاندارد در روش مرکاتور جانبی اتفاف می افتاد ، سیستم تصویر مرکاتور جانبی را برای هربازه 6درجه ای از طولهای جغرافیایی به طور متقاطع اجرا کرده .

بدین ترتیب ضمن این که سطح زمین را سیستم مختصات جداگانه با عنوان زون های UTM تصویر کرده اند ، خطاها و اعوجاجات را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و به دقت قابل توجهی دست یافته اند.

زون در سیستم تصویر UTM

سیستم تصویر UTM  فقط تاعرض 84 درجه شمالی و 80 درجه جنوبی کابرد دارد و مکمل این سیستم برای نواحی قطبی  سیستم تصویر Universal Polar Stereographic یا به اختصار UPS می باشد. یک سیستم تصویر صفحه ای است و همچون سیستم UTM داری زون بندی مشخصی می باشد.
زون بندی سیستم تصویر UTM-UPS در جهت طول های جغرافیایی طوری می باشد که از غرب به شرق شامل 60 زون 6 درجه ای می باشد و شماره یک آن از طول جغرافیایی 180 درجه آغاز شده و بدین ترتیب طول جغرافیایی صفر تا6 درجه به عنوان زون یک شناخته می شود و به ترتیب این شماره ها به سمت شرق افزایش می یابند.

علاوه بر این زون بندی ، یک زون بندی در راستای عرض های جغرافایی جهت تسهیل در تشخیص موقعیت انجام گرفته و با حروف انگلیسی نمایش داده می شود . قطب جنوب با سیستم تصویر UPS شامل زون های A برای نیمکره غربی و B برای نیمکره شرقی ،زون های C  تا X به ترتیب از عرض 80 درجه جنوبی آغاز شده و در عرض 84 درجه شمالی به پایان می رسد .

نقشه UTM چه کاربردهایی دارد؟

نقشه یو تی ام UTM نقشه ای است که اداره ثبت برای صدور سند تک برگی نیاز دارد. اداره ثبت موقعیت دقیق گوشه های ملک را بر روی کره زمین به طوری که منحصر به همین زمین باشد را در سیستم کاداستری کشور ثبت می کند. بر اساس آن سند تک برگی را صادر می کند.این مختصات به صورت شناسه جام در پایین سمت راست سند درج می شود و همچنین موقعیت ملک در سیستم کاداستری کشور درج می شود.

جی پی اس شمیم
جی پی اس شمیم

به این ترتیب هیچ ملک دیگری در این موقعیت یو تی ام و با این کد مختصات یو تی ام نمی تواند به امور ثبتی بپردازد. این امر موجب می شود مشکل تداخل زمینها و همچنین مشکل چند سند صادر شدن برای یک قطعه زمین کاملا برطرف شود. نظر به اهمیت نقشه یو تی ام UTM و الزام به دقت بالای گواهی مختصات یو تی ام گوشه های ملک، لازم است در انتخاب کارشناس نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام ملک خود دقت کنیم.زیرا کارشناس ذیصلاح صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام با استاندارد های ادارات دولتی را دارد.

نقشه UTM استاندارد

اداره ثبت تنها نقشه های یو تی ام با دقت و فرمت استاندارد و ممهور شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و یا نقشه بردار رسمی نظام مهندسی را قبول دارد. تفاوت اصلی نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر در سیستم مختصات یا همان شبکه بندی روی نقشه است ، در نقشه برداری نقشه باید چند مشخصه اصلی داشته باشد تا بتوان آن را نقشه نامید :

۱ – سیستم مختصات (شبکه بندی روی نقشه با اعداد کنار نویس آن)

۲- مقیاس یا اسکیل می باشد

اگر بر روی نقشه ای یکی از این دو مورد مشخص نباشد آن برگه حاوی اطلاعات یک کروکی بیشتر نیست و نمی توان آن را نقشه نامید ، پس از عنوان این مطلب باید گفت هر نقشه ای با هر حجم اطلاعاتی را می توان در سیستم مختصات یو تی ام نشان داد و آن را نقشه یو تی ام نامید اما نکته مهم در مورد نقشه های املاک مشخص بودن مشخصه هایی چون ابعاد ، مساحت و زوایا روی نقشه است که باید با دقت بالا مشخص باشند .

نقشه یو تی ام چگونه تهیه می شود؟

نقشه بردار کارشناس رسمی طبق آنچه مالک به عنوان حدود ملک خود در محل ملک به نقشه بردار نشان می دهد (طبق معرفی مالک) برداشت نقشه برداری از ملک را با دستگاههای دقیق انجام می دهد و نقاط مهم را برداشت و ذخیره می کند.

بنابراین باید گوشه ها و حدود ملک از قبل تثبیت شده باشند که با دستگاههای نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری و گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم توسط نقشه بردار کارشناس رسمی برداشت و در سیستم ثبت شوند.

مرحله ی زمینی تهیه نقشه یو تی ام:

برداشت میدانی چهارگوشه ملک و عوارض مهم (بسته به ارگانی که نقشه باید ارائه شود) با دستگاههای دقیق نقشه برداری

مرحله ی دفتری:

کارتوگرافی و پلات و ممهور کردن نقشه های نهایی انجام شود.

نقشه یو تی ام برای چه املاک تهیه می شود

  • مساحت زمین کم است و مالک اشراف کامل به حد و مرز اربعه (شمالا، شرقا، جنوبا، غربا).
  • ملک دیوارکشی و حصارکشی شده است.
  • ملک محدود به ملک های مجاور شده به طوریکه چهارطرف ملک بسته شده است.
  • ملک با مرزهای طبیعی مانند نهر، سنگ چین و غیره قابل رویت است.

دیوارکشی بهترین حالت تثبیت حدود و گوشه های ملک است. اما نیم دیوار یا فنس هم می تواند ملاک قرار گیرد به شرط اینکه قدیمی باشد و تثبیت شده باشد. به این معنی که مجاورین ملک این مرزها را پذیرفته باشند و یا آنها نیز بر اساس همین مرز مشترک در اداره ثبت مربوطه نقشه یو تی ام ثبت کرده باشند و سند گرفته باشند.

نقشه یو تی ام یکی از مدارک الزامی برای تبدیل سندهای دفترچه ای قدیمی به سند تک برگی و همچنین برای اخذ جواز ساخت از شهرداری است. نقشه یو تی ام از اهمیت ویژه ای هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی برخوردار است. به همین دلیل است که الزاما نقشه باید توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه و ممهور شود.

چگونه نقشه UTM تهیه کنیم؟

از نظر فنی نقشه یو تی ام باید طبق دستورالعمل استاندارد فنی تهیه شود به طوری که دقت تهیه نقشه سانتی متر باشد و فرمت نقشه پلات طبق استاندارد تعریف شده برای نقشه یو تی ام باشد. باید تمام اطلاعات مورد نیاز کارشناس اداره ثبت و شهرداری و یا هر ارگانی که دستور تهیه نقشه UTM را داده است در نقشه یو تی ام آورده شود.

چگونه نقشه یو تی ام تهیه کنیم
چگونه نقشه یو تی ام تهیه کنیم

از نظر حقوقی نقشه یو تی ام ملاک صدور سند تک برگی و جواز ساخت است. به طوری که طولها و مساحت مندرج در نقشه یو تی ام عینا وارد سند تک برگی می شود و همچنین جواز ساختمان و محاسبات تراکم و دستور نقشه بر دقیقا بر اساس نقشه یو تی ام صادر می گردند.

کوچکترین خطایی در تهیه نقشه یو تی ام UTM از جمله خطای مساحی و موقعیت یابی توسط ماهواره ها منجر به صدور اسناد رسمی اشتباه خواهد شد. به همین دلیل نقشه های یو تی ام UTM طبق دستورالعمل ادارات ثبت و شهرداری، توسط نقشه بردار اداره ثبت و دفاتر خدمات الکترونیک چک مجدد می شوند تا در صورت مشاهده خطا در همین اول کار نقشه تصحیح شود تا این خطا به مراحل بالاتر و صدور اسناد رسمی کشیده نشود.

اعتبار فنی و حقوقی نقشه UTM

نقشه UTM یو تی ام هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی دارای اعتبار خاصی است. به همین دلیل نظر و درخواست مالک هیچ تاثیری در نظر کارشناس رسمی تهیه کننده نقشه یو تی ام نباید داشته باشد. لذا خواهشمند است به هیچ عنوان درخواست تغییر طولها و مساحت را نفرمایید. دیتابیس نقشه یو تی ام UTM داده هایی است که مستقیما از دوربین و دستگاههای دقیق نقشه برداری تخلیه شده است.

این داده ها مبنای ترسیم نقشه یو تی ام UTM است و کارشناس حق تغییر و دستکاری اطلاعات خام را نداردو بطوریکه این اطلاعات خام نیز باید به صورت لوح فشرده (سی دی) به نقشه بردار کارشناس اداره ثبت و شهرداری تحویل داده شود تا از صحت و دقت اطلاعات برداشت شده هنگام نقشه برداری از ملک اطمینان حاصل شود.

مشخصه های نقشه یو تی ام استاندارد:

  1. سیستم مختصات یو تی ام UTM باشد.
  2. ملک بر روی نقشه دو هزارم منطقه (در صورت موجود بودن) جانمایی شده باشد.
  3. ابعاد و مساحت ها در آن با دقت سانتیمتر مشخص باشد.
  4. عرض گذر ها و معابر مشخص باشد.
  5. میزان فاصله تا عارضه ها درج گردد.
  6. زوایای اضلاع مشخص باشد.
  7. نقشه یو تی ام ممهور به مهر کارشناس رسمی باشد.

برداشت مختصات جهت نقشه UTM

دستگاه های نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری (توتال استیشن) و گیرنده مولتی فرکانس ( جی پس اس شمیم) متصل به سامانه شمیم عینا وضع موجود ملک را ثبت و ذخیره می کنند. بنابراین این نقشه بردار نیست که زمین شما را کوچک یا بزرگ می کند. مساحت زمین عینا حاصل تخلیه و ترسیم داده های ذخیره شده در دستگاه های نقشه برداری است.

خود نقشه بردار تا لحظه ای که ترسیم نهایی شود نمی داند مساحت ملک چقدر است و آیا کوچکتر از انتظار مالک است یا بزرگتر. هر چه هست همان واقعیت و وضع موجود ملک است. بنابراین تابع نظر کارشناسی باشید و نقشه را مستقیما تحویل اداره ثبت یا شهرداری دهید.

کاربرد های نقشه UTM یو تی ام

امروزه از نقشه یو تی ام برای صدور سند برای ملک استفاده می شود که این نقشه پایه و اساس سند تک برگ است زیرا بر اساس نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین مشخص می کنند و برای آن قطعه از زمین صادر می کنند که این نقشه توسط کارشناس رسمی دادگستری تهیه می شود.

نقشه یو تی ام تک برگ
نقشه یو تی ام تک برگ

زمانی که مالک درخواست سند تک برگ برای ملک بدهد باید تشکیل پرونده نیز بدهد که در این پرونده علاوه بر یک سری مدارک باید یک نقشه یو تی ام نیز از ملک تهیه شود که این نقشه باید توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری تهیه می شود به این صورت که با درخواست نقشه یو تی ام کارشناس مربوطه با استفاده از تجهیزات نقشه برداری در محل ملک مختصات گوشه ها و شکستگی های ملک را برداشت می کنند .

بعد از آن با ترسیم نقشه با توجه به مختصات های برداشت شده و بعد از آن با جانمایی در نقشه تفکیکی ملک نقشه تهیه شده تبدیل به نقشه ای با مختصات های یو تی ام می شود و این نقشه را چاپ کرده و با مهر و امضای کارشناس رسمی دادگستری به دست مالک می رسانیم ک تا برای صدور سند تک برگ اقدام شود. نقشه UTM یک سری موارد مورد نیاز برای سازمان ها را ارائه می دهد تا شناسایی ملک مورد نظر به دقت صورت بگیرد. مثلاً متراژ، موقعیت مکانی، همسایگی و وضعیت کلی ملک ارزیابی می شود.

تهیه نقشه یو تی ام سبب می شود که مساحت دقیق عرصه بر اساس صدم متر مربع مشخص شود. متراژ دقیق حدود و همسایگی های ملک نیز ارزیابی شود. موقعیت ملک بر اساس حدود مشخص شود و شکستگی های مهر ارزیابی شود. موقعیت مکانی مرکز ملک بررسی می شود و همینطور شامل یک سری اطلاعات اضافی از بنا است که توسط اداره مربوطه درخواست شده است.

روش تهیه نقشه UTM  یو تی ام

برای تهیه نقشه UTM روش های مختلفی وجود دارد :

گام اول: استفاده از فایل ها و نقشه های 1/2000

این فایل ها مربوط به سازمان نقشه برداری است. در گام اول ملک مورد نظر برداشت می شود، برداشت توسط دوربین نقشه برداری صورت می گیرد که اصطلاحاً به آن دوربین توتال استیشن گفته می شود. برداشت ملک یعنی ابعاد و مساحت ملک به شکل کاملاً دقیق مشخص شود.

گام دوم: استفاده گیرنده ماهواره ای

گیرنده نقشه برداری متصل به سامانه شمیم بوده که می تواند یک نقطه از مرکز ملک مورد یو تی ام قرار می گیرد یا اصطلاحاً UTM زده می شود. در اینجا مختصاتی به دست می آید که به شکل X,Y است و در واقع بخشی از وسط ملک را نشان می دهد. این مختصات در نقشه 1/2000 وارد می شود و پس از آن نیاز است که ملک مورد نظر یافت شود.

گام سوم: جانمایی نقشه در فایل.

به طوری که وضع موجود نقشه مشخص شود، در واقع مختصات گوشه های ملک نیز در جدول ثبت می شود.

تهیه نقشه UTM یو تی ام توسط جی پی اس

دستگاه در وضعیت آماده به کار قرار می گیرد و گوشه های ملک برداشت می شود، پس از برداشت نیاز است که مختصات تخلیه شود و پس از آن از نرم افزار اتوکد استفاده می شود تا نقشه UTM ترسیم شود.

تهیه نقشه یو تی ام
تهیه نقشه یو تی ام

ملاک تعیین مساحت ملک در نقشه UTM موضوع بسیار مهمی است، به طور کلی وضعیت موجود ملک بر اساس تعیین مساحت ملک در تهیه نقشه یو تی ام بررسی می شود. یک سری حالت های خاص نیز وجود دارد که به درخواست اداره مربوطه دنبال می شود و سبب می شود که مساحت ملک بر طبق سندهای موجود تنظیم خواهد شد.

در نقشه ملک می بایست مساحت وضع موجود در ملک، متراژ و ابعاد آن بررسی شود. این کار باعث می شود که یک سری اطلاعات کافی در اختیار ارگان قرار بگیرد و در نهایت پروسه کار بسیار سریع تر می شود. کارایی نقشه UTM بسیار زیاد است در حدی  که از این نقشه در ارگان های زیادی استفاده می شود. مقیاسی که برای آن در نظر گرفته می شود از 1:500 الی 1:2000 است که می تواند در بخش های مختلف اجرا شود.

در سیستم مختصات نقشه UTM از عملیات تحدید برای املاک استفاده می شود و در نهایت تثبیت و تطبیق ملک صورت می گیرد. موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، اینکه نقشه UTM اجازه می دهد که حدود پلاک مورد نظر با دقت مشخص و قابل قبولی بر روی زمین پیاده شود که البته عواملی از جمله عوارض طبیعی و مصنوعی، جانمایی پلاک ثبتی و تجهیزات نقشه برداری در این راستا اهمیت زیادی دارد و نیاز به متخصص نقشه برداری نیز خواهد بود.

نقشه یو تی ام سبب می شود که وضعیت ملک از نظر ابعاد، زوایا، شیب و ارتفاع مورد بررسی قرار بگیرد از سوی دیگر ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد نیز برطرف می شود. با تعیین مختصات یو تی ام، گوشه های یک ملک مشخص می شود، از سوی دیگر موقعیت ملک با دقت بسیار زیاد بررسی می شود و در نهایت بر روی کره زمین تثبیت صورت می گیرد.

کاربرد های مهم نقشه UTM

یکی از مهمترین کاربردهای نقشه UTM این است که مشخصات ثبتی ملک را با وضعیت مکانی تطبیق می دهد و این موضوع سبب می شود ملک در شرایط قابل قبولی مورد بررسی قرار بگیرد. وقتی از مختصات یک پارچه استفاده شود اختلافات ملکی کاهش پیدا می کند و در نهایت ملک جانمایی درستی را در بر می گیرد. تطبیق املاک و همینطور جانمایی همیشه موضوع سختی بوده است و خوشبختانه نقشه های یو تی ام سبب می شود که این مشکل تا حد زیادی آسان شود.

کاربرد دیگر اینکه پلاک ملک مورد نظر دقیقاً در موقعیت خود تثبیت می شود. بهتر است بدانید که نقشه UTM سبب می شود که موقعیت اضافی وارد یک پلاک نشود.نقشه یو تی ام اجازه می دهد مساحت مورد نیاز در حد سانتیمتر مربع بررسی شود. در واقع این موضوع ساختار دقیق این نقشه را در بر می گیرد.

مالکانی که از نقشه یو تی ام استفاده می کنند دیگر نگران موضوعاتی از قبیل عدم تعارض و تجاوز پلاک ملک با سایر پلاک ها نیستند و به نوعی جابجایی در این راستا دیده نمی شود. سامانه ثبت الکترونیکی برای پذیرش درخواست سند مالکیت اداره ثبت نیاز به نقشه یو تی ام دارد و این نقشه کمک می کند که وضعیت دقیق موقعیت ملک مشخص شود.

ضرورت تهیه نقشه UTM برای املاک

با نقشه یو تی ام  UTM قطعه زمین شما دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می گردد وهیچ کس روی کره زمین نمی تواند ادعا کند که سندی با مشخصات ملک شما دارد. پس قطعه زمین شما با هیچ قطعه دیگری بر روی کره زمین اشتباه گرفته نخواهد شد. به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است و از ثبت مجدد ملک برای دیگری جلوگیری می شود.

با نقشه یو تی ام  وقتی گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی زمین مشخص باشد بنابراین مساحت با دقت سانتی متر بدست می آید که با توجه به افزایش قیمت روزافزون زمین و همچنین قابل توجه بودن قیمت هر متر مربع زمین، اطلاع از مساحت دقیق ملک منجر میگردد به معاملات ملکی آگاهانه و جلوگیری از متضرر شدن فروشنده اگر زمینش بزرگتر از عدد درج شده در قباله باشد و یا متضرر شدن خریدار اگر مساحت واقعی کوچکتر از مساحت غیر دقیق درج شده در اسناد اولیه باشد.

با نقشه یو تی ام  تحدید حدود دقیق ملک و خط مرزی ملک با قطعات مجاور با دقت سانتی متر میسر می گردد و از هرگونه تعارض و تجاوز و جابجایی خط مرزی عمدی و یا غیر عمدی قطعات مجاور نسبت به ملک شما جلوگیری می گردد. اگر تمام قطعات زمین یک منطقه مانند قطعات یک پازل در محل دقیق و درست خود قرار بگیرند و تمامی مرزهای فی ما بین به درستی رعایت گردند اختلافات ملکی به حداقل رسیده و دیگر شاهد بلاتکلیفی املاک و عدم امکان بهره برداری مالک به دلیل اختلافات ملکی مربوطه نخواهیم بود.

ضرورت تهیه نقشه یو تی ام
ضرورت تهیه نقشه یو تی ام

ارزش و اعتبار نقشه UTM

نقشه یو تی ام  از ارزش بالایی برخوردار بوده و از جمله مدارکی است که باید در کنار اسناد مربوط به ملک خود داشته باشید. نقشه UTM یک سیستم تصویر روی سیستم مختصاتی کارتزین دوبعدی بوده و برای مشخص کردن مکان یک نقطه بر روی کره زمین است. با این سیستم مختصات هر نقطه روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی است که در هیچ جای کره زمین شبیه این مختصات وجود ندارد.

هدف از سیستم تصویر انعکاس یک تصویر سه‌بعدی روی یک صفحه دوبعدی است. تحلیل این سیستم تصویر درباره کره زمین، به معنای نمایش کل یا قسمتی از کره زمین، بر روی یک فضای دوبعدی مانند کاغذ یا شیت نقشه است. با داشتن مختصات طول و عرض جغرافیایی می‌توان یک نقطه روی کره زمین را به نمایش گذاشت؛ اما درواقع ارزش نقشه UTM، به خاطر تبدیل کره زمین به قسمت‌های کوچک و قابل مدیریت است.

این سیستم کره زمین را در راستای محور عمودی، به ۶۰ قسمت تقسیم می‌کند؛ که هر قسمت را یک Zone می‌نامند که ۶ درجه از طول جغرافیایی را پوشش می‌دهد. (جمعاً ۳۶۰ درجه) سپس هر Zone در راستای افقی، به ۲۰ قسمت تقسیم می‌شود که هرکدام ۸ درجه از عرض جغرافیایی را پوشش می‌دهند. (جمعاً ۱۸۰ درجه).

با توجه به شعاع کره زمین، می‌توان با تقریب خوب تکه‌های بوجود آمده را عنوان یک صفحه کارتزین در نظر گرفت؛ بنابراین پیاده‌سازی هندسه کلاسیک در این مرحله از کار فراهم‌شده و اولین ویژگی UTM را نمایان می‌سازد. تهیه نقشه UTM به‌منظور تعیین موقعیت دقیق ملک، زمین و ساختمان، مورد تقاضای سازمان‌های دولتی ازجمله شهرداری، اداره منابع طبیعی، وزارت نیرو و … است.

نقشه UTM توسط کارشناس رسمی

برداشت دقیق وضع موجود با دوربین‌های توتال استیشن و تجهیزات مدرن نقشه ‌برداری و استفاده از نقشه‌های دقیق و بزرگ ‌مقیاس.استفاده از گیرنده های مولتی فرکانسه متصل به سامانه شمیم و برداشت مستقیم توسط این دستگاه‌ها و انجام محاسبات و سرشکنی و به دست آوردن مختصات دقیق و انجام ترسیم و چاپ نقشه.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن دقت دستگاه‌های اندازه‌گیری و بدست آوردن مختصات دقیق یو تی ام UTM ارگان‌های مختلف ازجمله اداره ثبت، شهرداری با استفاده از این مختصات به اهداف دقیق خود دست پیدا می‌کنند.

ویژگی های نقشه UTM  یو تی ام استاندارد

  1. ابعاد و زوایای ملک
  2. مساحت ملک
  3. وضعیت انهار اطراف ملک
  4. وضعیت پلاک های ثبتی مجاور
  5. وضعیت گذرها و نام آنها
  6. مشخصات مالک یا درخواست کننده نقشه (درصورتی که وکیل مالک درخواست کننده باشد نیاز به برگه وکالت رسمی است)
  7. تمام اطلاعات فوق باید به دو صورت بر اساس سند موجود ملک و بر اساس وضع موجود در نقشه توضیح داده شوند
  8. توضیح درباره نشانه های بکار رفته در نقشه (لجند نقشه)
  9. جهت تهیه این نقشه باید سند ملک به روئیت کارشناس برسد
  10. در صورت مغایرت مساحت و ابعاد ملک با سند، باید نسبت به اصلاح سند اقدام شود

گاهی اوقات در اسناد قدیمی اشاره ای به ابعاد ملک نشده و به صورت عامیانه به توصیف مکان ملک بر اساس املاک مجاور و همسایه ها یا عوارض طبیعی مانند کوه و رودخانه شده است.

نقشه UTM کاداستر چیست؟

یو تی ام UTM یک سیستم مختصات جهانی است و مخفف universal transverse Mercator  است و به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین به طوری که این مختصات منحصر به فرد باشد. یو تی ام یک سیستم جهانی است که در آن هر نقطه از کره زمین مختصات منحصر به فردی دارد که با مختصات یو تی ام به آن منسوب می شود. صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و به دلیل بالا بودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا شده است. کاداستر، سیستم مدیریت الکترونیکی املاک است که با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می کند.

از مشخصات این سند غیرقابل جعل بودن آن به دلیل درج برچسب هولوگرام و همچنین تعویض سند پس از هر انتقالی می باشد. در شیوه جدید با یک بار مراجعه مردم به باجه مربوطه در واحدهای ثبتی و درخواست سند مالکیت و دریافت مدارک، وقت معینی به مراجعین اعلام شده و بعد از فرآیند کارشناسی و تنظیم سند، در همان وقت معین سند مربوطه از طریق پست به درب منزل آنها ارسال خواهد شد. کاداستر به معنای نقشه برداری ثبتی است. یعنی نقشه برداری ایی که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد.

تهیه نقشه UTM کاداستری سند تک برگ

  1. عملیات زمینی که توسط گروه نقشه برداران کارشناس رسمی نظام مهندسی انجام می شود.
  2. عملیات کارتوگرافی که در دفتر انجام می شود.
  3. عملیات دفتری استخراج پلاک ثبتی/جانمایی پلاک ثبتی که توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی انجام می شود.
نقشه کاداستر
نقشه کاداستر

طرح جامع کاداستر کشوری نیز که از سال 1389 به تمام ادارات ثبت ابلاغ شد، بر پایه همین سیستم است. به طوری که در گوشه سمت راست پایین سند تک برگی تصویر نقشه کاداستر ملک و مختصات یو تی ام مرکز ملک درج می گردد. به همین دلیل سندهای تک برگ جدید را سند مالکیت کاداستری نیز می نامند.

این همان چیزی است که اداره ثبت برای صدور سند تک برگی نیاز دارد. یعنی اداره ثبت موقعیت دقیق گوشه های ملک را بر روی کره زمین به طوری که منحصر به همین زمین باشد را در سیستم کاداستری کشور ثبت می کند و بر اساس آن سند تک برگی را صادر می کند. نقشه یو تی ام عبارت است از نقشه ای که در آن علاوه بر درج موقعیت گوشه های ملک در سیستم مختصات جهانی یو تی ام، طولهای ملک در چهار جهت اربعه شمالا شرقا جنوبا و غربا با دقت سانتی متر و با دستگاههای دقیق نقشه برداری اندازه گیری و درج می شوند و همچنین مساحت واقعی ملک محاسبه و در نقشه درج می گردد.

نقشه UTM کاداستر کارشناس رسمی

نقشه یو تی ام باید توسط نقشه بردار کارشناس رسمی ممهور شود در غیر این صورت فاقد اعتبار است و مورد قبول اداره ثبت قرار نخواهد گرفت. مهر نقشه یو تی ام باید صرفا مهر نقشه بردار کارشناس رسمی باشد. مهر کارشناسان رسمی رشته های دیگر مانند رشته راه و ساختمان فاقد اعتبار است. مهندسین رشته های دیگر از بی اطلاعی متقاضی سوء استفاده کرده و در تهیه نقشه یو تی ام فعالیت دارند. البته برای اینکه خروجی کار تهیه نقشه یو تی ام، نقشه ای شود که تمام استانداردهای مورد نیاز اداره ثبت طبق طرح جامع کاداستر را در بر داشته باشد نیاز به تخصص کاملا حرفه ای در حیطه نقشه برداری و امور ثبتی است.

حتی بسیاری از نقشه برداران هم فاقد تخصص لازم برای تهیه نقشه یو تی ام هستند چه رسد به کارشناسان رشته های دیگر. بنابراین سخت گیری اداره ثبت در این امر کاملا منطقی است. این نقشه های یو تی ام اجزا تشکیل دهنده سیستم جامع کاداستر کشوری هستند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر توجه کرده باشید این مختصات به صورت شناسه جام در پایین سمت راست سند درج می شود و همچنین موقعیت ملک در سیستم کاداستری کشور به صورت شماتیک در پایین گوشه سمت راست چاپ می شود.

نقشه UTM کاداستر اداره ثبت

اداره ثبت نیز تنها نقشه های یو تی ام  با دقت و فرمت استاندارد و ممهور شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و یا نقشه بردار رسمی نظام مهندسی را قبول دارد. توجه بفرمایید که مهر کارشناسان رسمی رشته های عمران و راه و ساختمان به هیچ وجه قابل قبول اداره ثبتی نمی باشد و نقشه برگشت خواهد خورد. به این ترتیب هیچ زمین دیگری در این موقعیت یو تی ام و با این کد مختصات یو تی ام نمی تواند سند بگیرد. این امر موجب می شود مشکل تداخل زمینها و همچنین مشکل چند سند صادر شدن برای یک قطعه زمین کاملا برطرف شده است.

این دستورالعمل در تمامی ادارات ثبت اجرایی شده است و الزام به تهیه نقشه یو تی ام جزو مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی است. نظر به اهمیت نقشه یو تی ام و الزام به دقت بالای گواهی مختصات یو تی ام گوشه های ملک، لازم است در انتخاب کارشناس نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM ملک خود دقت کنیم.

کارشناس ثبت در تهیه نقشه UTM

  • بازدید از ملک
  • چک کردن
  • تایید نقشه های یو تی ام UTM  ثبت نقشه یو تی ام UTM در سیستم کاداستری

برای تهیه نقشه یو تی ام UTM مالک موظف است به یکی از نقشه برداران کارشناس رسمی نظام مهندسی و یا دادگستری مراجعه کند تا پس از بازدید از ملک و انجام عملیات زمینی نقشه برداری با دستگاههای دقیق نقشه برداری، عملیات دفتری تولید نقشه طبق استانداردهای اداره ثبت و سپس چاپ و ممهور کردن کردن نقشه انجام شود. تمام اطلاعات مورد نیاز اداره ثبت برای صدور سند تک برگی، مانند جدول مختصات یو تی ام UTM گوشه های ملک،  باید در نقشه یو تی ام UTM آورده شود و تمام اندازه ها شامل طولهای ملک در چهار جهت اصلی (حدود اربعه) و مساحت دقیق ملک توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تایید شود.

سند تک برگی بر اساس مختصات یو تی ام UTM ملک ، اندازه طولها در چهار جهت اصلی و مساحت ملک طبق نقشه یو تی ام UTM تحویل داده شده به کارشناس اداره ثبت توسط مالک صادر می شود. بنابراین نقشه یو تی ام اهمیت زیاد دارد و خطا در نقشه یو تی ام به معنای خطا در سند تک برگی است. لذا لازم است مالک در انتخاب نقشه بردار دقت کند تا دچار مشکلات و گرفتاری های تصحیح سند تک برگی در صورت وجود خطا نشود. همچنین تهیه نقشه وضع موجود ملک جهت اخذ دستور نقشه (اولین مرحله شروع تخریب و نوسازی املاک) در برخی شهرداری ها اجباری شده است.

محاسن نقشه UTM یو تی ام

  1. پیاده سازی دقیق ملک روی زمین و جلوگیری از تجاوز به حریم املاک وگذرهای اطراف .
  2. -تهیه نقشه دقیق معماری بر اساس قالب واقعی ملک که ساخت ملک را راحت تر می نماید.
  3. -تعیین دقیق مساحت ملک که موجب اخذ درست و واقعی عوارض تخریب و نوسازی می گردد و مالکان اضافه پرداختی در این بابت نخواهند داشت.
  4. -منطبق شدن مساحت پایان کار با مساحت آپارتمانها پس از ساخت که موجب از بین رفتن ابهامات مالکان و خریداران واحدهای پیش فروشی می گردد و می توان از آن به عنوان یکی از مزایای ملک در هنگام پیش فروش یاد نمود .

در صورتی که پلاک ثبتی ملک در سیستم شهرداری ثبت نشده باشد علاوه بر نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک، نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک و مجاورین آن نیز از جمله مدارک الزامی برای صدور جواز ساخت است.

اعتبار حقوقی و فنی نقشه UTM

  1. نقشه یو تی ام UTM یکی از مدارک الزامی برای تبدیل سندهای دفترچه ای قدیمی به سند تک برگی وم همچنین برای اخذ جواز ساخت از شهرداری است.
  2. نقشه یو تی ام از اهمیت ویژه ای هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی برخوردار است. به همین دلیل است که الزاما نقشه باید توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه و ممهور شود.
  3. از نظر فنی نقشه باید طبق دستورالعمل استاندارد فنی تهیه شود به طوری که دقت تهیه نقشه سانتی متر باشد و فرمت نقشه پلات طبق استاندارد تعریف شده برای نقشه یو تی ام UTM باشد و تمام اطلاعات مورد نیاز کارشناس اداره ثبت و شهرداری و یا هر ارگانی که دستور تهیه نقشه UTM را داده است در نقشه یو تی ام آورده شود.
  4. از نظر حقوقی نیز نقشه یو تی ام ملاک صدور سند تک برگی و جواز ساخت است. به طوری که طولها و مساحت مندرج در نقشه یو تی ام UTM عینا وارد سند تک برگی می شود و همچنین جواز ساختمان و محاسبات تراکم و دستور نقشه بر دقیقا بر اساس نقشه یو تی ام صادر می گردند.

بنابراین کوچکترین خطایی در تهیه نقشه یو تی ام منجر به صدور اسناد رسمی اشتباه خواهد شد. به همین دلیل نقشه های یو تی ام طبق دستورالعمل ادارات ثبت و شهرداری، توسط نقشه بردار اداره ثبت و دفاتر خدمات الکترونیک چک مجدد می شوند تا در صورت مشاهده خطا در همین اول کار نقشه تصحیح شود تا این خطا به مراحل بالاتر و صدور اسناد رسمی کشیده نشود.

همانطور که گفته شد نقشه یو تی ام UTM هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی دارای اعتبار خاصی است به همین دلیل نظر و درخواست مالک هیچ تاثیری در نظر کارشناس رسمی تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM نباید داشته باشد.

تفاوت نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر

تفاوت اصلی نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر در سیستم مختصات یا همان شبکه بندی روی نقشه است ، در نقشه برداری نقشه باید چند مشخصه اصلی داشته باشد تا بتوان آن را نقشه نامید .

 دو مورد اصلی آن:

۱ – سیستم مختصات (شبکه بندی روی نقشه با اعداد کنار نویس آن)

۲- مقیاس یا اسکیل می باشد که اگر بر روی نقشه ای یکی از این دو مورد مشخص نباشد آن برگه حاوی اطلاعات یک کروکی بیشتر نیست و نمی توان آن را نقشه نامید ، پس از عنوان این مطلب باید گفت هر نقشه ای با هر حجم اطلاعاتی را می توان در سیستم مختصات یو تی ام نشان داد و آن را نقشه یو تی ام نامید اما نکته مهم در مورد نقشه های املاک مشخص بودن مشخصه هایی چون ابعاد ، مساحت و زوایا روی نقشه است که باید با دقت بالا مشخص باشند .

پس بصورت خلاصه در نقشه های یو تی ام املاک که جهت ارائه به ثبت و شهرداری ها آماده می گردند باید مشخصه های زیر وجود داشته باشد :

– سیستم مختصات آن یو تی ام باشد .

۲-مقیاس آن ۱/۱۰۰۰ تا ۱/۲۰۰ باشد (بسته به کارایی و اندازه برگه نقشه) .

۳-ابعاد و مساحت ها در آن با دقت سانتیمتر مشخص باشد .

و همچنین با توجه به نیاز سفارش دهنده در آن اطلاعات اضافه ای مثل عرض معابر و گذرهای اطراف مشخص باشد یا میزان فاصله تا عارضه ای خاص درج گردد و یا زوایای اضلاع در آن مشخص باشد و …

مقیاس در نقشه های UTM 

در تهیه نقشه ثبتی با توجه به دقت بالای مورد انتظار ابعاد ، زوایا و طولها بسیار دقیق و با دقت یک به یک برداشت می گردد یعنی هر برداشتی با واقعیت خود کاملا همخوانی دارد .

جهت ثبت این واقعیت بر روی کاغذ از یک مقیاس که عرفا ۱/۲۰۰۰ است استفاده میگردد ، حال جهت جلوگیری از ایجاد خطای اندازه گیری از روی پلات روی نقشه تمام ابعاد و مساحت با دقت سانتیمتر نوشته می شود که دیگر نیازی به اندازه گیری طولها از روی کاغذ و ایجاد خطا در طولها نباشد .این روش کمک می کند تا واقعیت یک زمین همواره همانی باشد که اندازه گیری شده است .

تفاوت نقشه UTM و سامانه شمیم چیست؟

سامانه شمیم اخیرا در ادارات ثبت راه اندازی شده است که با سیستم یو تی ام تفاوت دارد. سیستم یو تی ام یک سیستم جهانی است اما شمیم یک سیستم ملی است. این دو سیستم کاربرد های مختص به خود را دارند که هر دو برای امور مربوط به اخذ سند تک برگی از ادارات ثبت الزامی هستند. به اندازه کافی در مطالب قبلی در مورد سبستم مختصات یو تی ام و نقشه یو‌تی ام توضیح داده شده است.

از ابتدای سال 95 طرح امکان سنجی و مطالعاتی شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) آغاز شد که با بررسی‌های به عمل آمده از نقشه‌ها و عکس‌های هوایی استان و با توجه به پارامترهایی همچون وسعت و موانع ارتفاعی (کوه‌ها و ساختمان‌های بلند و دکل‌های مخابراتی) پیاده سازی با نصب انتن مربوط به ایستگاه مرجع بر روی ساختمان اداره کل آغاز شد و با پیگیری های به عمل آمده آنتن مربوطه بر روی ساختمان اداره کل نصب و راه اندازی شد.

سامانه شمیم بر اساس قانون حد نگار و آیین نامه مصوب و به منظور تثبیت اراضی تحت تولیت ادارات دولتی با صدور اسناد کاداستری، استاندارد سازی عملیات تهیه نقشه های کاداستری و یکپارچه سازی عملیات اجرایی مربوطه در سطح استان و جلوگیری از بروز تداخل و تعارض در صدور اسناد و تزاحم حاصله تشکیل شد.

سامانه شمیم و نقشه UTM

شمیم در حقیقت چیزی فراتر از یک شبکه از ایستگاه های دایمی جی ان اس اس است. این سامانه ترکیبی از ایستگاه های، نقشه برداران واحد های ثبتی و گیرنده های روور توزیع شده بین آنها، زیر ساختهای سخت افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران، نرم افزار های واسط جهت صدور سند مالکیت و دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی است.

پس از استقرار ایستگاه های دایمی و انجام محاسبات اولیه و توزیع روور ها بین نقشه برداران واحد های ثبتی وآموزش آنها و تعریف دسترسی ها و نصب نرم افزار های لازم، نقشه برداران می توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک کنند.

یکی از مزایای استفاده از شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند را نمی دهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است. مطابق ماده 9 کلیه دستگاه ها مکلف هستند تمام مستندات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری نام بهره بردار و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک مذکور را با رعایت جنبه های امنیتی حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تهیه کرده و جهت صدور سند مالکیت حدنگار در اختیار سازمان قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست