جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم

برچسب ها :
دسته بندی: گیرنده مولتی فرکانس
گیرنده مولتی فرکانسه شمیم

نگاهی به محتوا

جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم چیست؟

جی پی اس مولتی فرکانسه، تشریح بهترین gps مولتی فرکانس، قیمت جی پی اس مولتی فرکانس، خرید مولتی فرکانس، قیمت جی پی اس مولتی فرکانس ایرانی، قیمت گیرنده  gnss، گیرنده شمیم، گیرنده gnss مولتی فرکانس، قیمت انواع جی پی اس شمیم، قیمت جی پی اس شمیم، قیمت جی پی اس سه فرکانسه شمیم، جی پی اس سامانه شمیم در مقاله گیرنده مولتی فرکانسه شمیم.

جی پی اس یا گیرنده مولتی فرکانسه شمیم در واقع یک گیرنده ماهواره ای می باشد که قابلیت اتصال و ردیابی بسیاری ماهواره های در مدار را دارد. با استفاده از گیرنده های مولتی فرکانسه متصل به سامانه شمیم نقشه برداری با دقت بالاتری صورت گرفته و به تبع آن نقشه تهیه شده از معابر، خیابانها، جاده ها، کوه یا رودخانه ها و منابع دیگر نیز به صورت دقیق انجام می شود که چنانچه این اطلاعات در سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS ذخیره شوند.

گیرنده مولتی فرکانس چیست؟
گیرنده مولتی فرکانس چیست؟

میتوان از قابلیت های این سامانه جهت تجزیه و تحلیل های متفاوت استفاده نمود که امروزه استفاده از دستگاه GNSS به همراه سیستم GIS برای استفاده بهتر از منابع و پیاده سازی سیستم های پشتیبان تصمیم گیر کاربرد فراوان دارد.

در گذشته برای نقشه برداری و قراول‌ روی به مکان هایی با ارتفاع بالا نیاز بود تا با استقرار در آن بتوان نسبت به برداشت نقاط و عوارض و نقشه برداری اقدام نمود ولی با وجود دستگاه جی پی اس این امکان فراهم شده که با فواصل بیشتر، ایستگاهها را مستقر کرده و دیگر محدودیت های خط دید جهت قراول‌روی ایستگاهها، وجود نداشته باشد.

گیرنده GNSS مولتی فرکانسه چیست؟

امروزه سامانه ناوبری جهانی GNSS به عنوان ابزاری کارآمد جایگاه ویژه ای را در عرصه علوم مهندسی ژئوماتیک به خود اختصاص داده است، تعیین دقیق موقعیت، سرعت، قابلیت اطمینان بالا تا حد زیادی مدت زمان کار نقشه بردار را کوتاه کرده و باعث افزایش بهره وری گردیده است.

گیرنده های GNSS مولتی فرکانس انقلاب عظیمی در تعیین موقعیت عوارض طبیعی و مصنوعی ایجاد کرده و با توجه به کارایی و دقت آن روز به روز شاهد گسترش کاربردهای آن در امور مختلف زندگی خود هستیم. کاربردهای آن در نقشه برداری ، ژئودوزی ، تعیین جابجایی و تغییر شکل پوسته زمین و ابنیه فنی و ناوبری وسایط نقلیه هوایی ، دریای ، زمینی و… است.

فارغ از استفاده گسترده GNSS در بخش های نظامی یکی دیگر از کاربردهای غیر نظامی بحث کاربرد آنها در تعیین جابه‌جایی شبکه های میکروژئودزی است. در این کاربرد به اندازه گیری و رفتارسنجی شبکه های میکروژئودزی سازه های حساس مانند سد پرداخته می شود. به منظور سنجش میزان حرکات هر سازه چندین نقطه پیرامونی و نقطه نشانه در محدوده و روی سازه به صورت پیلارهای بتنی ساخته می شود سپس نسبت اندازه گیری دقیق آنها در بازه‌های زمانی اقدام و تغییرات ثبت و محاسبه خواهدشد.

گیرنده GNSS در نقشه برداری سواحل و آبراه ها نیز کاربرد دارد. این تکنولوژی علاوه بر تولید نقشه های دقیقتر هیدورگرافی به دریانوردان برای تغییرات عمق و خطرهای احتمالی در زیر آب، در مواقع لزوم هشدار می دهند. سازندگان پل ها و سکوهای نفتی نیز از جی پی اس برای بررسی های دقیق تغییرات هیدروگرافی استفاده می کنند.

نقشه برداران می توانند با گیرنده GNSS در کوله پشتی و یا با سوار کردن آن بر روی وسایل نقلیه، فرآیند جمع آوری اطلاعات دقیق و سریع را انجام دهند، که برخی از این سیستم ها به صورت بی سیم با گیرنده های مرجع به منظور ارائه مستمر اطلاعات مورد نیاز تصحیح خطا در ارتباط هستند که این امر باعث افزایش دقت به صورت بر خط خواهد شد که سطح بهره وری اکیپ های نقشه برداری را بسیار افزایش می دهد.

تعداد كانال گيرنده هاي GNSS چه تاثيري بر دقت دارد؟

تمام تجهیزات GNSS نیاز به تعداد کافی از کانال ها برای انجام مشاهدات مورد نیاز خود را دارند.با افزایش فزاینده ماهواره های موقعیتی، تعداد کانال های موجود در گیرنده می تواند محدودیتی برای بهره وری مطلوب باشد.

بورد تریمبل
بورد تریمبل

به طور کلی با وجود تعداد کانال های بیشتر در گیرنده، دقت بهتر، بهره وری و استحکام بهتر از آن گیرنده به دست می آید. با این حال، در صورت انتخاب یک گیرنده مناسب باید ملاحظات دیگری نیز در رابطه با نوع اندازه گیری (فرکانس کد یا فاز حامل)، مصرف برق ،نوع برد استفاده شده،آنتن ،قطعات و … در نظر گرفته شود.

کانال ها (اساساً فریم فرکانس رادیویی) می توانند براساس پیکربندی سخت افزاري در تولید، به قابلیت های خاصی برسند یا می توانند توسط کنترل کامل یک سیستم عامل کاربردی (یا دامنه فرکانس) برای اختصاص دادن به هر کانال در گیرنده بررسي شوند. حداکثر 31 ماهواره GPS در مدار می تواند باشد. اگر همگی در 3 باند فرکانسی سیگنال ارسال کنند، حداقل به 93 کانال فقط برای ردگیری GPS نیازمندید. حال سایر سیستم ها را هم اضافه کنید.
اگر تعدادي کانال بصورت مشترک طراحی شود ممکن است زمان ردگیری سیگنال آن ماهواره ها افزایش یابد. البته تکنیک هایی وجود دارد که با کمتر از 200 کانال كيفيت 600 کانال را دريافت كرد.

به عنوان مثال، در صورتی که سیگنال از دست رفته باشد، سیگنال ها را می توان سریعتر بدست آورد (در هر دو فرآیند شروع و باز شدن) اگر چندین کانال برای هر ماهواره و هر سیگنال بر روی آن ماهواره تعیین شده باشد (به عنوان مثال با کمی تغییر بخش کد گیرنده در حال تلاش برای مطابقت در هر کانال است و از این رومی تواند چندین بار سریعتر باشد)

OEM GNSS Board
OEM GNSS Board

شما می توانید ببینید که چگونه تعداد کانال های مورد نیاز برای دستیابی به دقت می تواند به سرعت افزایش یابد اگر شما با استفاده از یک گیرنده مولتي فركانس به عنوان تعداد 31 ماهواره قابل مشاهده (که ممکن است در حال حاضر با گیرنده مناسب) در برخی از موارد پنج (یا بیشتر) از هر ماهواره موجودباشد، دست یابید.

همچنین، کانال های اضافی را می توان برای توابع نظارت بر دخالت استفاده کرد. کانال های چندگانه می تواند برای ردیابی یک سیگنال تنها با استفاده از پارامترهای مختلف حلقه ردیابی مختلف استفاده شود و بنابراین ردیابی قوی تر از آن سیگنال در محیط های دشوار یا چالشي مانند كنار ساختمان و یا در مناطق چند وجهی بالا انجام می شود.

استفاده از کانال های بیشتر، داده های خام بیشتر برای تعیین موقعیت گیرنده ایجاد می نماید. مشاهدات اضافی اطلاعات بیش از حد را فراهم می کند و اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل آماری با یک روش قوی تر انجام شود، با اجازه دادن به حذف اندازه های مشخص شده “نويس” یا “جمر”، در حالی که صرفه جویی کافی برای دریافت پاسخ صحیح برای جهت موقعیت و زمان عارضه فراهم مي شود.

نقشه برداران همواره در بحث های تعیین موقعیت ماهواره ای با کاربری دقیق همچون GIS، Mapping، Surveying از گیرنده های GNSS استفاده می کنند. عواملی مانند اثر مدار ماهواره ها، اثر ساعت ماهواره ها، اثر یونوسفر، اثر تروپوسفر، اثر شکسته شدگی سیگنال در محیط هایی که امکان بازتاب سیگنال ها در آن ها وجود دارد (مانند محیط های شهری و یا سطح آب دریا) و همچنین اثراتی که تداخل امواج محیطی بر روی سیگنال می گذارند، باعث کاهش دقت می شود.این عوامل شامل سه بخش فضایی، محیطی و زمینی می شوند. در بخش فضایی از عوامل ایجاد کننده خطا می توان به دقت ساعت ماهواره و دقت مداری ماهواره اشاره نمود. در بخش محیطی نیز می توان عواملی همچون اثر گذاری اتمسفر (یونوسفر و تروپوسفر) و اثر چند مسیری را نام برد. عامل سوم، عامل زمینی می باشد که مربوط به کاربر (عدم تراز گرفتن ژالون و سانتراژ) و به گیرنده GNSS (خطای ساعت گیرنده و عدم کالیبراسیون گیرنده) است.

نتيجه گيري:
تعداد كانال بالا براي دريافت هرچه بهتر سينگال ها تاثير گذار خواهد بود،ولي به اين نكته توجه كنيد كه تركيب نرم افزاري و سخت افزار در ميزان دريافت سيگنال ها تاثير گذار خواهد بود،به عنوان مثال گيرنده هاي gnss تريمبل كه از برد هاي ٢٢٠ كانال بهره مي برند قطعاً كيفيت مطلوب تر از گيرنده هاي چيني موجود در بازار خواهند داشت كه از بردهاي ٥٧٢ كانال يا بيشتر استفاده ميكنند.
تعداد كانال بالا تبليغي شده است جهت فروش گيرنده ها كه بسيار غلط مي باشد.
گيرنده هاي استونكس قبل از همكاري با مطرح ترين كمپاني توليد برد هميسفير قبلاً از بردهاي ٢٠٠ كاناله تريمبل بهره مي برد،اكنون به دليل همكاري نزديك با كمپاني هميسفير و يوني استرانگ از بردهاي ٣٩٤ كانال بهره مي برد زيرا بهترين  performance را با اين بردها دارد.

فرکانس در جی پی اس مولتی فرکانس چیست؟

Radio-frequencies-for-GNSS-GPS-GLONASS-and-Galileo
Radio-frequencies-for-GNSS-GPS-GLONASS-and-Galileo

فرکانس و سیگنال در گیرنده های جی پی اس بسیار بحث مفصل است و بیشتر در وادی تئوریک می باشد. اما در این مقاله سعی بر این است تا منظور از جی پی اس های یک فرکانسه تا جی پی اس مولتی فرکانس به خوبی بیان شود.

در گیرنده های جی.پی.اس دو فرکانسه تا جی پی اس سه فرکانسه یا اصطلاحا چند فرکانسه (مالتی فرکانس)، می بایست به این مهم تاکید کرد که نام های بسیاری برای این گیرنده ها امروزه به گوش نقشه برداران می رسد، از جمله آن ها می توان به جی.پی.اس ایستگاهی، جی پی اس رورو (Rover)، جی پی اس شمیم، جی پی اس نقشه برداری، جی پی اس آر تی کی یا جی پی اس RTK، جی.پی.اس دو فرکانسه، جی.پی.اس چند فرکانسه یا مولتی فرکانس Multi Frequencyاشاره کرد. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که گیرنده های جی.پی.اس برای امور نقشه برداری دیگر منسوخ شده و امروزه همه از گیرنده های GNSS  نقشه برداری استفاده می کنند.

سیگنال و فرکانس در گیرنده GNSS چیست؟

آنچه امروز در میان نقشه بردارن مصطلح گردیده، یک معنی و مفهوم برای سیگنال و فرکانس در علم نقشه برداری است. حال آنکه این دو با هم از نظر معنی و کاربرد متفاوت بوده و این برداشت اشتباه است.

سیگنال در گیرنده مولتی فرکانسه شمیم چیست؟

در علم پردازش سیگنال و فیزیک، سیگنال به تابعی گفته می شود که اطلاعاتی پیرامون یک پدیده را با خود حمل می کند. این معنی در علم الکترونیک مفهوم بهتری به خود گرفته و اینگونه تعبیر می شود که سیگنال به یک جریان الکتریکی یا الکترومغناطیسی گفته می شود که اطلاعاتی را از یک وسیله یا شبکه به وسیله یا شبکه دیگر انتقال داده و با خود حمل می کند.

در علم نقشه برداری منظور از سیگنال آن دسته از اطلاعات مفیدی است که دارای اعتبار بوده و به دست کاربر رسیده است.

فرکانس گیرنده جی پی اس فرکانسه شمیم چیست؟

منظور از فرکانس تعداد امواج مشخص و کاملی است که در بازه زمانی مشخص از مکانی عبور می کنند. یک موج که گذر زمان آن از مکان مورد نظر یک دوم ثانیه به طول می انجامد، فرکانسی معال دو در ثانیه دارد. به این معنا که دو سیکل کامل از موج مورد نظر در یک ثانیه از مکان مشخص عبور می کند.

در حالت کلی نحوه عملکرد ماهواره های جی پی اس و جی ان اس اس به یکدیگر شبیه هستند. آنچه در میان این منظومه ها متفاوت است، جزئیات تعریف سیگنال ماهواره ها و فرکانس عملکرد آن هاست.

اکثر سیگنال های ارسالی ماهواره های جی پی اس GPSو جی ان اس اس GNSS در باند فرکانسی L می باشد. این سیگنال ها شامل اطلاعات کد های فاصله یابی و ناوبری  هستند تا کابران بتوانند زمان ارسال سیگنال از ماهواره به جی پی اس تک فرکانسه یا جی پی اس مولتی فرکانس و مختصات ماهواره را در هر Epoch زمانی محاسبه کنند.

 اجزای اصلی مولفه های یک سیگنال عبارتند از:

  1. حامل Carrier
  2. یک سیگنال رادیویی سینوسی در فرکانس مشخص.
  3. کد فاصله یابی PRN

دنباله های متشکل از صفر و یک که موجب می گردد تا جی پی اس یک فرکانسه یا جی پی اس دو فرکانسه تا چند فرکانسه زمان ارسال سیگنال از ماهواره به سمت گیرنده را اندازه گیری کند. به این کد ها، دنباله نویز های شب رندم PRN که مخفف عبارت Pseudo-Random Noise هست، نیز می گویند.

اطلاعات ناوبری جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم

یک پیغام باینری که در خود اطلاعاتی در تقویم ماهواره ها همچون پارامترهای کپلری، موقعیت ماهواره و سرعت آن ها، پارامترهای بایاس ساعت ماهواره، آلماناک Almanac وضعیت سلامت ماهواره و سایر اطلاعات تکمیلی را حمل می کند.

چنانچه گیرنده جی پی اس تنها اطلاعات زیر را از جانب ماهواره های جی پی اس دریافت نماید اصطلاحا می گویند جی پی اس تک فرکانس است.

جی پی اس مولتی فرکانس چه مزایایی دارد؟

کاربرد های گیرنده مولتی فرکانسه
کاربرد های گیرنده مولتی فرکانسه
  1. صرفه جویی در زمانِ تعیین موقعیت ایستگاه ها
  2. توانایی انجام کار در هر شرایط آب و هوایی و استفاده از آن در شب یا روز
  3. توانایی ارتباط همزمان با چند ماهواره و تعیین موقعیت آنی با دقت بسیار بالا وجود دارد.

با توجه به نکات یاد شده برتری با GNSS در فواصل کوتاه و بلند نسبت به روشهای زمینی روشن است.

  1. نقشه برداری کنترل ژئودتیکی
  2. تلفیق با سیستمهای اطلاعات جغرافیایی
  3. نقشه برداری املاک یا کاداستر
  4. مسایل ژئو دینامک
  5. مسایل مهندسی و کنترل دقیق
  6. ناوبری دقیق درخشکی، ژئودزی
  7. فتوگرمتری و سنجش از دور
  8. بکارگیری GPS در استخراج معادن
  9. ناوبری

GNSS یک سیستم چند منظوره است که از تلفیق آن با یک سیستم مختصات و مجموعه ای از اطلاعات جغرافیایی، یک نقشه ایجاد می شود و ترکیب آن با نقشه عملیات ناوبری را آسان می سازد .GNSS  همواره با یک نقشه رقومی ، یک سیستم اطلاعات جغرافیایی و یک ارتباط رادیویی در مجموع یک سیستم دستور و کنترل را بوجود می آورد.

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه در کارهای ژئودتیکی

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کارهای ژئودتیکی
کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کارهای ژئودتیکی

یکی از وقت گیرترین و پر هزینه ترین کارهای نقشه برداری است که با استفاده از GNSS می توانیم در زمان کمی انجام دهیم:

  1. بررسی و تجزیه و تحلیل شبکه های
  2. ترمیم و بهبود شبکه های موجود و با گسترش آنها
  3. تعیین ارتفاع و تعیین ژئویید
  4. ایجاد یک گروه جدید از نقاط کنترل با دقت مطلوب

البته بیشتر در شبکه های ژئودتیکی مسطحاتی می توان از GNSS و با روش استاتیک استفاده کرد تا دقت مطلوب حاصل گردد.

تلفیق GNSS  و سیستم های اطلاعات مکانی GIS

سالهاست که این تفکر ایجاد شده که GNSS و GIS  فقط در کنار هم معنی می دهند و هر یک قابلیت های دیگری را تایید و تکمیل می کند. با گذر صنعت GIS از گردآوری داده ها به نگهداری داده ها پیوند این دو فن آوری گستر خواهد یافت. گرچه GIS در گردآوری اطلاعات ارزش و کارایی خود را ثابت کرده است اما از این به بعد گردآوری و نگهداری اطلاعات تواماً انجام خواهد گردید .GNSS  این اطمینان را به متخصصان GIS  می دهد که داده ها دقیقتر و سریعتر در اختیار آنان قرار گیرد. همچنین GPS ابزار قوی برای پشتیبانی سیستم های اطلاعات جغرافیایی GIS است. با در نظر گرفتن دقت های مورد نظر GNSS اطلاعات پیوسته ای از موقعیت نقاط در تمام مقیاس های مورد نیاز ارایه می کند.

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کنترل دقیق

کاربرد گیرنده مولتی فرکانس در مانیتورینگ
کاربرد گیرنده مولتی فرکانس در مانیتورینگ

یکی از پر کاربردترین ابزار برای کارهای مهندسی نقشه برداری به شمار میرود. از آنجا که فواصل بین نقاط در اینکاربرها کوتاه است. میتوان با روشهای معمول GNSS به دقتهای در حد میلی متر دست یافت برخی از کاربردها ی GNSS در این زمینه به شرح زیر است:

الف- تعیین نقاط کنترل ژئودینامیکی برای کارتوگرافی،GNSS، فتوگرمتری، مطالعات ژئوفیزیکی، تعیین موقعیت در هیدروگرافی.

ب- کنترل پیوسته حرکات هدف مورد نظر با اندازهگیری مداوم:

  1. نشست زمین( مثلاً مناطق معدنی یا محل استخراج آبهای زیر زمینی)
  2. ریزش دیواره ها و رانش کوه ها
  3. ساخت سد و بررسی بستر آنها
  4. نشست سازه هایی نظیر سدها وپلها
  5. نشست ساختمانها

ج- پیاده کردن شبکه های محلی برای کنترل پروژهای مهندسی در:

  1. پیاده کردن و خط دهی به دستگاه های حفاری در تونلها
  2. ایجاد شبکه های ساخت پل و سد
  3. ساخت جاده و بزرگراه ها
  4. آبراه ها

کاربردهای گیرنده مولتی فرکانسه در هیدروگرافی

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در هیدروگرافی
کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در هیدروگرافی

کاربرد هیدروگرافی GNSS به دلیل تعیین موقعیت آنی وپیوسته که با دقت بسیار زیاد صورت میگیرد بسیار وسیع وبسرعت در حال توسعه است. برای مثال امروزه در هیدروگرافی برای تعیین موقعیت لحظه ای قایق که در هرلحظه عمق را از عمقیاب می خواند ازGPS استفاده میشود.

برحسب دقت های مورد نیاز میتوان سه حالت زیر را در این کاربردها ذکر کرد:

  1. ناوبری دقیق در آبهای ساحلی
  2. تعیین موقعیت کشتی
  3. موقعیت و سرعت در اندازه گیریهای کوچک مقیاس

ب: دقت متوسط حدود 1 تا 11 متر در موقعیت با سرعت 11 متر در ثانیه:

  1. تهیه نقشه قعر دریا برای مقاصد علمی
  2. واسنجی سیستمهای ترانسپورندر(دستگاه کوه یاب دریایی)
  3. تعیین موقعیت سنجشگرها و نمونه گیری از زیر زمین در جستجوی منابع معدنی
  4. پهلوگیری کشتی در اسکله

ج: دقت زیاد(کمتر از 11 متر در موقعیت مختصاتی و ارتقاعی با سرعت 11 متر در ثانیه) – هیدروگرافی دقیق

  1. کنترل حجم رسوبات پشت دریاچه سدها و خوردگی در رودخانه ها و اسکله ها
  2. راهنمایی و کنترل فوری دستگاه استخراج شن و ماسه
  3. پشتیبانی مهندسی ساحلی
  4. کنترل پیوسته و دقیق ارتفاع و صفوف شناور و اسکله ها

کاربرد جی پی اس مولتی فرکانسه در فتوگرامتری

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در فتوگرامتری
کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در فتوگرامتری

بکارگیری GPS در فتوگرامتری در مواردی که نیاز به تعیین موقعیتهای زمینی است به صرفه جویی در وقت و هزینهکمک میکند مانند:

الف: تعیین مختصات دقیق نقاط کنترل زمینی. تعیین این نقاط از طریق روشهای معمول GPSصورت میگیرد که با توجه به دقت مورد نیاز در تعیین مختصات نقاط از گیرنده های مختلف و روشهای مطلوب استفاده میشود.

ب: هدایت و ناوبری هواپیماهای فتوگرامتری)نقشه برداری هوایی( که در بیشتر موارد از حالت تفاضلی و ارتباط رادیویی

ج: تعیین مختصات و توجیه صفحه استقرار سنجشگر

این مورد که حالت خاصی از تعیین موقعیت دوربین به منظور استفاده در مثلث بندی هوایی است اهمیت خاصی دارد.

کاربرد گیرنده مولتی فرکانسه شمیم در معدن

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در مهندسی معدن
کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در مهندسی معدن

شرکت زغال سنگ آمریکای شمالی برای موقعیتهای چشمگیر خود در کاهش هزینه های عملیاتی سالانه در معادن جنوب تگزاس مدیون سیستم نوین کنترل ماشین با سیستمGNSS  است. در این معادن سیستم جدید بکار گرفته شده است اساس کار این سیستم بر کنترل ماهواره ای وسایل نقلیه قرار دارد. با استفاده ازGNSS رانندهای بلدوزر بدون استفاده از تجهیزات نقشه برداری قادرند ماشین و تیغه انرا کنترل نمایند.

با استفاده از سیگنالهای GNSS ارسالی ماهواره سیستم تعیین موقعیت GNSS که دقت ترازیابی آن در حد سانتی متر است همزمان موقعیت قرارگیری وسایل نقلیه و تیغه های آنها را با توجه به طراحی اولیه می توان مشاهده وتعیین نمود.

با مقایسه وضع موجود با طراحی اولیه،رسیدن به وضعبت بهینه خاکبرداری یا خاکریزی را با هدایت وسیله نقلیه وتیغه آن در جهت های مناسب به سادگی امکان پذیر می سازد

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کاداستر

کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کاداستر
کاربردهای جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم در کاداستر

تعریف کاداستر از نظر فدراسیون بین المللی کاداستر( FIGچنین تعریف شده است : سیستمی که وضعیت املاک ملکی )غیر منقولیک منطقه را مشخص می کند بطوری که تمام اطلاعات اندازه  و محدوده زمین و نحوه ثبت  خصوصیات ملک در آن مشخص باشد.

در نقشه برداری های ثبتی و با توجه به شهری بودن و متراکم بودن عوارض و هم دقت بالا و سرعت عمل می تواند رای اضافه کردن نقاطی با فواصل کوتاه) از 1تا 11 کیلومتر( جهت متراکم سازی شبکه ها استفاده شود. مشکل اصلی در این نوع عملیات وجود ساختمانها، درختها، پلها ونظایر آنها است که باعث عدم دریافت امواج توسط گیرنده می شود.

این موانع بیشتردر مناطق شهری ودرنقشه برداریها املاک ومستقلات مشهود است. در صورت چنین موانعی باید نقاطی را که می توان با  GNSS تعیین موقعیت نمود انتخاب و موقعیت بقیه نقاط را با استفاده از زاویه یاب و طول یاب معمولی بدست آورد.

البته باید دقت کرد که زاویه Cut of angle گیرنده را طوری تعریف کرد که خطای چند مسیری کمترین تاثیر را بر روی مشاهدات داشته باشد. استفاده از رو ایست- رو را درحالتی که مانعی وجود نداشته باشد و در غیر اینصورت از روش ایستایی سریع می توان استفاده کرد.

در این کاربرد ژئودینامیکی باید موارد زیر را مورد بررسی قرار داد.

  1. تحلیل حرکتهای منطقه ای پوسته زمین
  2. کنترل محلی دقیق تغییر شکل و نشست زمین

تحلیل حرکتهای قاره ای صفحات پوسته و تغییر شکل آنها در مقیاس زمین. دستگاه های بستیار پیشترفته نقشه برداری از قبیل سیستم هایGNSS/GPS و توتال استیشن های دقیق موجب برداشتت سریع ودقیق مشتخصات خواسته شده در امور ثبتی میگردند. سپس اطلاعات جمع آوری شده در ابزارهای قدرتمند نظیر کنترلرها و یا نرم افزارهای دفتری پیشترفته مورد پردازش قرار می گیرد

سامانه شمیم

شبکه ماهواره ای مبتنی بر گیرنده های جی پی اس مولتی فرکانسه

در راستای تحقق قانون جامع حدنگار کشور، شبکه مدریت یکپارچه مالکیت‌ها (شمیم) توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شد. سامانه شمیم علاوه ‌بر تعیین دقیق حدود و ثغور املاک کشور، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های عملیات مهندسی و مطالعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

دقت تعیین موقعیت در RTKتحت شبکه وابسته به فاصله گیرنده Rover از نزدیک‌ترین ایستگاه مرجع است. بر این اساس، دقت قابل حصول با استفاده از سامانه شمیم در شرایط محیطی آسمان باز برابر با 1cm + 1ppm است.

تراکم مناسب ایستگاه‌های یک شبکه GNSSاز شرایط مهم در ارائه دقت مناسب برای تعیین موقعیت است. عمدتاً فاصله بین ایستگاه‌های مرجع یک شبکه GNSSایده‌آل حدود 70 کیلومتر در نظر گرفته می‌شود.

سامانه شمیم با وجود ایجاد تحولی بزرگ در سیستم کاداستر کشور، از نظر تراکم در برخی مناطق دچار ضعف بوده و دقت مطلوب 10 سانتی‌متر را فراهم نمی‌کند.

سامانه شمیم و اهداف آن

شبکه مدیریت یکپارچه مالکیت‌ها که به اختصار «شمیم» نامیده می‌شود، به عنوان سامانه‌ای جهت دستیابی به اهداف ماده ۹ و ۱۰ قانون جامع حدنگار در سال 1395 توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شد.

سامانه شمیم شبکه‌ای از ایستگاه‌ های مرجع دائمی GNSSدر کشور است که دارای مختصاتی معلوم بوده و تعیین موقعیت آنی RTKتحت شبکه را فراهم می‌نماید.

علاوه ‌بر تدقیق اطلاعات مکانی املاک که هدف اصلی راه‌اندازی شمیم است، استفاده از این شبکه در زمینه‌های متنوعی اعم از نقشه‌برداری راه، سد، پل و …، ناوبری دقیق سیستم‌های حمل و نقل و امداد، مطالعات تکتونیک و زلزله، فرونشست، مدیریت بحران، مطالعه لایه‌های یونسفر و تروپسفر و هواشناسی و سایر پروژه‌های تحقیقاتی در سطح ملی کاربرد دارد

طراحی سامانه شمیم شامل سه بخش می باشد:

  1. ایستگاه‌های مرجع GNSS
  2. مرکز ارائه سرویس
  3. پشتیبانی و بخش کاربران
شبکه ایستگاه‌های مرجع GNSS

شبکه سامانه شمیم متشکل از 144 ایستگاه در سراسر کشور است، به طوری که ایستگاه‌ها در فواصلی بین 60 تا 190 کیلومتر نسبت به یکدیگر نصب شده‌اند.

مرکز ارائه سرویس و پشتیبانی
سامانه شمیم
سامانه شمیم

سرور مرکزی سامانه شمیم در این بخش قرار دارد. داده‌های مشاهداتی ایستگاه‌ها از طریق شبکه به سرور ارسال شده و پس از پردازش در سرور مرکزی، تصحیحات مربوطه جهت تعیین موقعیت آنی دقیق به گیرنده‌های Rover متصل به سامانه ارسال می‌شود.

علاوه‌بر این، مسئولیت پشتیبانی از سرور مرکزی و ایستگاه‌های مرجع جهت بررسی و برطرف نمودن مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیش‌آمده اعم از معیوب شدن گیرنده‌های مرجع GNSS، قطع شدن ارتباط ایستگاه‌ها با سرور مرکزی، اختلال در ارسال تصحیحات به کاربران و … بر عهده بخش ارائه سرویس و پشتیبانی است.

کاربران
کاربران سامانه شمیم
کاربران سامانه شمیم

سامانه شمیم به 3 گروه از کاربران خدمات ارائه می‌دهد. گروه اول، کارمندان سازمان اداره ثبت اسناد و املاک کشور هستند که با ارائه معرفی‌نامه از طرف سازمان استان محل فعالیت، حساب کاربری دریافت می‌کنند. گروه دوم، افراد برون‌سازمانی هستند که اسامی آنها از طریق سازمان اداره ثبت اسناد و املاک استان به اداره کل کاداستر سازمان مبنی‌ بر تعریف آنها در نظام جامع ارسال می‌شود. گروه سوم نیز شامل عموم افرادی است که در حیطه نقشه‌برداری فعالیت دارند. تنها کاربران گروه اول و دوم اجازه فعالیت در حوزه کاداستر را داشته و داده‌های ارسال شده از طریق حساب کابری این افراد در سرور مرکزی ذخیره شده و امکان اعتبارسنجی برای آنها وجود دارد. کاربران گروه سوم نیز به صورت رایگان می‌توانند از خدمات تعیین موقعیت آنی سامانه شمیم در کارهای نقشه‌برداری مربوط به خود استفاده کنند.

دقت جی پی اس مولتی فرکانسه شمیم

دقت گیرنده مولتی فرکانس شمیم
دقت گیرنده مولتی فرکانس شمیم

دقت موقعیت جی پی اس مولتی فرکانسه بدون دریافت تصحیحات از سامانه شمیم بسته به شرایط محیطی از 3 متر تا 30 متر متغیر است. این میزان از دقت جهت کارهای دقیق نقشه‌برداری از جمله کاداستر، مناسب نبوده و تنها در کارهای ناوبری می‌توان از آن استفاده نمود.

اما در صورت بهره‌مندی از تصحیحات سامانه شمیم، می‌توان به دقتی در حد 1 تا 20 سانتی‌متر در تعیین موقعیت آنی RTKدست یافت. دستیابی به این دقت می‌تواند در بسیاری از کارهای نقشه‌برداری مناسب و ایده‌آل باشد.در تعیین موقعیت آنیRTKاین نکته حائز اهمیت است که دقت گیرنده Rover وابسته به فاصله آن از نزدیک‌ترین ایستگاه مرجع است.

اگر از به روزترین دستگاه‌های GNSSبرای ایستگاه‌های مرجع و گیرنده Rover استفاده شود، می‌توان در (RTK) تحت شبکه دقتی در حد 8mm + 0.5ppm را انتظار داشت. اما در حال حاضر برای سامانه شمیم دقتی برابر با 10mm+1ppm در نظر گرفته می‌شود، به طوری که دارای دقت ثابت 10mm و دقت متغیر 1ppm است.

دقت ثابت یعنی اینکه در شرایط کاملاً ایده‌آل، حداکثر دقت سامانه، 10 میلی‌متر خواهد بود. اما مفهوم دقت متغیر 1ppm این است که علاوه‌بر دقت ثابت، به ازای هر 1 کیلومتر (1 میلیون میلی‌متر) فاصله Rover از نزدیک‌ترین ایستگاه مرجع، دقت تعیین موقعیت به اندازه 1 میلی‌متر کاهش می‌یابد.

البته باید در نظر داشت که دقت بیان شده در بازه یک سیگما (1σ) با قابلیت اطمینان 67 درصد است، در صورتی که دقت دو سیگما (2σ) قابلیت اطمینان 95 درصد را داراست. بر همین اساس، اگر گیرنده‌ای در فاصله 35 کیلومتری از ایستگاه مرجع سامانه شمیم قرار داشته باشد، انتظار می‌رود دقت یک سیگما 4.5cm و دقت دو سیگما 9cm را داشته باشد.

دقت ذکر شده درشرایط آسمان باز محقق می‌گردد و در شرایطی با دید محدود (بخشی از ماهواره‌های موجود در آسمان)، دقت کمتری بدست می‌آید. با توجه به شرایط محیطی کاربر، میزان خطای مالتی‌پث، شرایط تروپسفر، یونسفر، تعداد ماهواره‌های ردیابی شده در ایستگاه مرجع، تعداد ماهواره‌های مشترک بین Rover و ایستگاه مرجع، تکنولوژی گیرنده Rover و … دقت کاهش پیدا می‌کند.

لازم بذکر است که خطاهای انسانی نظیر عدم تراز بودن، سانتراژ و … را نیز می‌بایست در نظر داشت. برای مثال در خصوص خطای تراز با یک ژالن 2 متری با دقت تراز 8 دقیقه، حدود 5 میلی‌متر خطا در موقعیت ایجاد می‌شود.

با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان انتظار داشت که دقت قابل حصول در سطح اطمینان 95 درصد یعنی 2σ بین 2 تا 10 سانتی‌متر در نقاط مختلف کشور با اتصال به سامانه شمیم قابل حصول است.

بدیهی است که تمامی موارد فوق با فرض کالیبره بودن تجهیزات Rover اعم از گیرنده، ژالن، تراز ژالن و عدم وجود خطاهای سیستماتیک است. علاوه بر این، در عملیات نقشه‌برداری خصوصاً نقشه‌برداری کاداستر تشخیص دقیق نقاط رئوس قطعه زمین یا ملک، خود دارای چالش‌های فراوانی است.

ایستگاه‌های مرجع سامانه شمیم(کورس شمیم)

یکی از شرایط مهم در ایده‌آل بودن یک شبکه GNSS، کیفیت تراکم ایستگاه‌های آن شبکه است. فاصله مناسب برای یک شبکه حدود 70 کیلومتر در نظر گرفته می‌شود. که در بدترین حالت، کاربر Rover نهایتاً در فاصله 35 کیلومتری از یک ایستگاه قرار خواهد داشت. در چنین شبکه‌ای می‌توان در هر نقطه به دقتی بهتر از 10 سانتی‌متر دست یافت.

سامانه شمیم، تعیین موقعیت و نقشه‌برداری املاک در کشور را با تحول عظیمی روبرو کرده است. اما همانطور که در بخش 2-1 اشاره گردید، فاصله بین ایستگاه‌های سامانه شمیم بین 60 تا 190 کیلومتر بوده به طوری که میانگین فاصله بین ایستگاه‌ها حدود 125 کیلومتر است. این امر موجب عدم پوشش بخش عمده‌ای از شهرهای کشور و اراضی کشاورزی شده و دقت مطلوب (بهتر از 10 سانتی‌متر) را برای نقشه‌برداری کاداستر فراهم نخواهد کرد.

روش های نقشه برداری توسط گیرنده مولتی فرکانسه شمیم

SOUTH G1 PLUS
SOUTH G6

برای بیس لاین ای بلند:

شبکه های ژئودتیک، یا مطالعات پلیت تکتونیک (تکتونیک صفحه ای)، از مشاهدات استاتیک استفاده می شود. این روش به شدت در فواصل طولانی دقیق است. اما نسبت به روش های دیگر کندتر است.

برای شبکه های کنترل محلی:

روش استاتیک سریع یا rapid static استفاده می شود. همچنین، برای داشتن طول بازهای دقیق تا ۲۰ کیلومتر، استاتیک سریع، از متد استاتیک خیلی سریع تر است.

برداشت جرئیات و توپوگرافی:

روش کینماتیک به این بستگی دارد که گیرنده ماهواره ای ۴ ماهواره را به وضوح مشاهده کند. در غیر این صورت به حل مجدد ابهام فاز نیاز است، که ممکن است بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد مگر اینکه گیرنده قابلیت پردازش on-the-fly داشته باشد.

کینماتیک آنی RTK :

Static GNSSکه یک ارتباط رادیویی را از ماهواره به گیرنده مرجع و سپس به رُووِر برقرار می سازد. این تکنیک مادامی که تداخل رادیویی یا قطع ارتباط رخ نداده، برداشت آنی را میسر می سازد. روش RTK، برای برداشت جزئیات، پیاده سازی و COGO کاربردی است.

روش استاتیک STATIC

Static GNSS
Static GNSS

از مهم ترین روش های نقشه برداری با گیرنده مولتی فرکانس می باشد جهت مشاهده یک طول باز بلند، (۲۰ کیلومتر/۱۶ مایل و بیشتر)، گیرنده GNSS را در یک نقطه معلوم قرار می دهیم.

سپس، گیرنده روور را در انتهای طول دیگر مستقر می کنیم سپس، زمان مساوی برای ذخیره دیتا را تنظیم می کنیم  معمولاً  ۱۵، ۳۰ یا ۶۰ ثانیه و حداقل برای مدت زمان یک ساعت با روشن کردن گیرنده ها برداشت را انجام می دهیم.

بسته به طول بیس لاین، تعداد ماهواره های در معرض دید، و هندسه یا آرایش نسبی ماهواره ها، ممکن است به مدت زمان بیشتری برای برداشت احتیاج داشته باشیم. برای جلوگیری از بروز اشتباه همه چیز را دو مرتبه بررسی کنید. زمانی که داده کافی جمع آوری شد، رُووِر را خاموش کنید و به بیس لاین بعدی بروید، و این پروسه را برای طول باز جدید تکرار کنید. برای سرعت بخشیدن به مرحله برداشت، گیرنده رُووِر دیگری را اضافه کنید و با جا به جا کردن دو رُووِر هر بیس لاین را برداشت کنید.

روش استاتیک سریع FAST STATIC

چنانچه در پروژه ای  مشغول به کار باشیم که هرگز برداشت GPS در آنجا انجام نشده است، ابتدا نیاز به ایجاد چندین نقطه با مختصات معلوم داریم که بتدانیم تبدیلات را محاسبه کنیم.

یک نقطه برای گیرنده بیس انتخاب میکنیم، سپس با یک یا چند رُووِر به هر یک از نقاط معلوم حرکت میکنیم همچون برداشت استاتیک، مدت زمانی که هر گیرنده رُووِر باید اندازه گیری کند به طول بیس لاین و GDOP بستگی دارد. بعد از این که دیتاهیمان را برای پردازش به دفتر می بریم، خطاها را به کمک اندازه گیری دوباره همان نقاط در زمان های مختلف از روز چک می کنیم.

روش کینماتیک KINIMATIC

Kinemathic GNSS
Kinemathic GNSS

گیرنده FDS را مستقر و تنظیم میکنیم، سپس رُووِر را در انتهای طول باز قرار می دهیم. مطمئن می شویم که دستگاه ها از موقعیت مستقر خود جا به جا نمی شوند.

هر دو گیرنده را روشن می کنیم و ۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر می مانیم (این زمان به تعداد ماهواره های در معرض دید و طول باز بستگی دارد). بعد از اینکه دیتا جمع آوری شد، می توانیم با رُووِر حرکت کنیم.

ذخیره نقاط با نرخ زمانی از پیش تعریف شده یا نرخ مکانی از پیش تعیین شده و یا هر دو، امکان پذیر است. در هر صورت، سعی می کنیم به موانعی که ممکن است سیگنال گیرنده را مسدود کنند نزدیک نشویم.

زمانی که دید گیرنده ها به ماهواره، به کمتر از چهار ماهواره برسد، گیرنده را به محلی انتقال می دهیم که بتواند چهار ماهواره یا بیشتر را ببیند. در این حالت قبل از برداشت مجدد اجازه دهید ابهام فاز حل شود.

روش Real-Time Kinematic (RTK)

Differential-GNSS-with-RTK
Differential-GNSS-with-RTK

RTK جایگزین مشاهدات کینمانیک است. گیرنده رُووِر؛ سیگنال را از ایستگاه مرجع می گیرد، اما چون خودش آنتن GPS دارد، سیگنال های ماهواره را نیز مستقیماً دریافت می کند.

سپس، رُووِر هر دو سیگنال را به منظور حل ابهام فاز پردازش می کند. کار را با استقرار و تنظیم گیرنده رفرنس آغاز می کنیم. به محض اینکه گیرنده رفرنس سیگنال های ماهواره را دریافت کرد، می توانیم رُووِر را روشن کنیم. صبر می کنیم تا رُووِر هر دو سیگنال ماهواره و ایستگاه مرجع را دریافت کند.

وقتی این مورد اتفاق افتاد، رُووِر اصطلاحاً اینیشیالایز initialize خواهد شد و ابهام فاز حل می شود، و برای ثبت نقاط و مختصات آماده است. مشاهدات بیس لاین در این روش دقتی بین ۱ تا ۳ سانتی خواهند داشت. مطمئن می شویم که ارتباط با رفرنس را از دست نمی دهیم، چرا که قطع ارتباط سبب می شود محاسبات ابهام فاز رُووِر و همین طور دقت از دست برود.

رادیو مودم را کنترل میکنیم چرا که تداخل در امواج رادیویی کار ارسال تصحیحات را مختل می سازد. مطمئن می شویم آنتن ها، هم در ارسال و هم در دریافت های رادیویی به خاطر وجود ساختمان های بلند مسدود نمی شوند، و کابل بلند برای آنتن انتخاب نمیکنیم چون این انتخاب باعث تضعیف سیگنال ها می شود.

گیرنده مولتی فرکانسه ساوت مدل G1 PLUS

گیرنده جی 1 ساوت
گیرنده جی 1 ساوت

در آن سوی تغییرات سرنوشت ساز در جامعه بشری، همواره ظهور فناوری مهمی را نیز شاهد بوده ایم. کامپیوتر و وسایل الکترونیکی، راه عبور صنعت نقشه برداری و تولید نقشه از عصر آنالوگ به دوران دیجیتال را هموار می سازند، و توسعه فناوری اینترنت پیش درآمد ورود نقشه برداری به عصر اطلاعات است.

از دید گستردگی و در دسترس بودن، اینترنت در تمامی جنبه های فناوری نقشه برداری رسوخ کرده و با آن ادغام شده است، و یک دگرگونی و بازسازی بی مانند را آغاز نموده است. در سپیده دم این دوران جدید، SOUTH با عرضه Galaxy G1 Plus جدید که در کاربردهای تعیین موقعیت فوق دقیق مسیری جدیدی خواهد گشود.

در خط مقدم این عرصه حرکت می کند. یکی از جدیدترین گیرنده های GNSS چند فرکانسه کمپانی SOUTH به نام GALAXY G1 Plus است و بدون شک کمپانی SOUTH یکی از محبوب ترین برندهای تولیدکننده تجهیزات نقشه برداری در چین، خاورمیانه و ایران است که با ارائه خدمات منحصر به فرد و همین طور عدم محدودیت بر اثر تحریم ها یکی از موفق ترین تجهیزات داخل کشور است که به صورت حرفه ای فعالیت می کند.

با تکیه بر پلتفرم مدیریت رابط کاربری مبتنی بر وب از حالت های اتصال USB و WiFi پشتیبانی می نماید. کاربران می توانند وضعیت گیرنده را پایش نموده و گیرنده را از طریق این پلتفرم تنظیم نمایند.

ماژول جدید WiFi این دستگاه نه تنها می تواند به عنوان یک راه ارتباطی برای دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می تواند در قالب یک هات اسپات عمل کرده که از طریق دیگر تجهیزات هوشمند امکانی را برای تنظیم گیرنده در دسترس قرار دهد.

NFC این امکان را بوجود می آورد که با یک لمس ساده می توان دو دستگاه را به هم متصل کرد؛ این قابلیت، اتصال را راحت تر و آسان تر کرده است، همین طور ارتباط – دیتا لینک و رادیوی دیجیتال داخلی عملیاتی پشتیبانی کاملی از ارتباطات با پروتکل های رادیویی اصلی، Trimtalk450S، TrimMark3، PCC EOT، و SOUTH را دارد. تکرار کننده رادیویی Radio Repeater روور می تواند پس از دریافت سیگنال های تفاضلی رادیویی، تصحیحات را از طریق رادیوی داخلی به دیگر روورها ارسال نماید.

همین طور تکرار کننده اینترنتی Internal Repeater روور می تواند پس از دریافت سیگنال های تفاضلی شبکه ای، تصحیحات را از طریق اینترنت به دیگر روورها ارسال نماید. ماژول ۴G استانداردی که از پروتکل های شبکه WCDMA/CDMA2000/TDD-LTE/FDD-LTE 4G پشتیبانی نموده و با ۳G GPRS/EDGE نیز سازگار است. فناوری شماره گیری هوشمند PPP می تواند به طور خودکار عملیات شماره گیری را انجام داده و G1 Plus را در طول نقشه برداری بطور پیوسته آنلاین نگه دارد.

این دستگاه یک SSD هشت گیگابایتی داخلی داشته و از حافظه USB خارجی نیز پشتیبانی می نماید. از ذخیره داده های خام با فرمت های STH و RINEX پشتیبانی می کند و نرخ نمونه برداری می تواند تا ۵۰ هرتز نیز برسد.

از چرخه ذخیره داده ها به صورت خودکار پشتیبانی می نماید؛ در این ویژگی در صورت عدم وجود فضای کافی، داده ها به صورت خودکار پاک خواهند شد. دکمه Disk-On-Key می تواند به سادگی داده ها را روی یک دیسک خارجی کپی نماید. این دستگاه از دو باتری بهره میگیرد و فناوری هوشمند منبع تغذیه بر روی ژالن گیرنده منبع تغذیه بر روی ژالن می تواند باتری را تا ۱۰ ساعت تأمین نموده و به صورت آنی میزان باتری باقیمانده را نیز نمایش دهد.

پلتفرم هوشمند سیستم عامل لینوکس

نسل جدید پلتفرم با سیستم عامل داخلی لینوکس، عملکرد RTK را بهبود بخشیده و به نحو کارآتری عمل می کند. بازدۀ کاری بالاتر است، یک هستۀ پردازشی دارد که توانایی پاسخ به بیش از یک دستور در آن واحد را دارد، سریع تر آغاز به کار می کند و ظرفیت پاسخگویی آنی بالاتری دارد. در عین اینکه ثبات این سامانه بسیار بالاتر است، می توان آن را برای اموری با توان بی وقفه بالاتر نیز به کار گرفت.

پلتفرم مدیریت رابط کاربری مبتنی بر وب

پلتفرم مدیریت رابط کاربری مبتنی بر وب از حالت های اتصال USB و WiFi پشتیبانی می نماید. کاربران می توانند وضعیت گیرنده را پایش نموده و گیرنده را از طریق این پلتفرم تنظیم نمایند.

ارتباطات بی سیم WiFi

ماژول جدید WiFi این دستگاه نه تنها می تواند به عنوان یک راه ارتباطی برای دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می تواند در قالب یک هات اسپات عمل کرده که از طریق دیگر تجهیزات هوشمند امکانی را برای تنظیم گیرنده در دسترس قرار دهد.

بلوتوث

این دستگاه که به بلوتوث دو حالته استاندارد نسخه ۴٫۰ مجهز شده است، قادر به اتصال به دیگر ابزارها بوده و با بلوتوث ۲٫۱ استاندارد نیز سازگار است. این نه تنها دامنه کاری را افزایش می دهد، بلکه امکان ارتباط با ثبات تر را نیز فراهم می آورد.

NFC

با یک لمس ساده می توان دو دستگاه را به هم متصل کرد؛ این قابلیت، اتصال را راحت تر و آسان تر کرده است.

ارتباط – دیتا لینک (رادیوی دیجیتال داخلی عملیاتی)

رادیوی دیجیتال ساخت شرکت SOUTH که می تواند پشتیبانی کاملی از ارتباطات با پروتکل های رادیویی اصلی، Trimtalk450S، TrimMark3، PCC EOT، و SOUTH داشته باشد. تعویض تصادفی برد رادیویی بین فرکانس های ۴۱۰ تا ۴۷۰ مگاهرتز و همچنین سطح توان در این رادیو محقق شده است.

تکرار کننده رادیویی Radio Repeater

روور می تواند پس از دریافت سیگنال های تفاضلی رادیویی، تصحیحات را از طریق رادیوی داخلی به دیگر روورها ارسال نماید.

تکرار کننده اینترنتی Internal Repeater

روور می تواند پس از دریافت سیگنال های تفاضلی شبکه ای، تصحیحات را از طریق اینترنت به دیگر روورها ارسال نماید.

ماژول شبکه

ماژول ۴G استانداردی که از پروتکل های شبکه WCDMA/CDMA2000/TDD-LTE/FDD-LTE 4G پشتیبانی نموده و با ۳G GPRS/EDGE نیز سازگار است. فناوری شماره گیری هوشمند PPP می تواند به طور خودکار عملیات شماره گیری را انجام داده و G1 Plus را در طول نقشه برداری بطور پیوسته آنلاین نگه دارد.

فناوری هوشمند (فناوری ذخیره سازی)

این دستگاه یک SSD هشت گیگابایتی داخلی داشته و از حافظه USB خارجی نیز پشتیبانی می نماید.

از ذخیره داده های خام با فرمت های STH و RINEX پشتیبانی می کند و نرخ نمونه برداری می تواند تا ۵۰ هرتز نیز برسد.

از چرخه ذخیره داده ها به صورت خودکار پشتیبانی می نماید؛ در این ویژگی در صورت عدم وجود فضای کافی، داده ها به صورت خودکار پاک خواهند شد.دکمه Disk-On-Key می تواند به سادگی داده ها را روی یک دیسک خارجی کپی نماید.

سیستم باتری های دوگانه

طراحی جدید محفظه باتری می تواند از نصب دو باتری پشتیبانی نماید که در کارهای زمینی معمول مدت زمان بیشتری قادر به تأمین انرژی خواهند بود.

iVoice

راهنمای صوتی و هوشمند iVoice می تواند وضعیت فعلی گیرنده را به صورت صوتی منتشر نموده و در لحظه راهنمایی های عملیاتی ارائه دهد. این سامانه از چندین زبان نیز پشتیبانی می نماید.

فناوری هوشمند منبع تغذیه بر روی ژالن گیرنده

منبع تغذیه بر روی ژالن می تواند باتری را تا ۱۰ ساعت تأمین نموده و به صورت آنی میزان باتری باقیمانده را نیز نمایش دهد.

از دیگر ویژگی های گیرنده ماهواره ای GPS/GNSS مولتی فرکانس SOUTH مدل Galaxy G1 Plus می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چند منظومه ای بودن
  2. مجهز به تراز الکترونیکی و تیلت سنسور تا ۳۰ درجه
  3. بدنه مستحکم از آلیاژ منیزیم
  4. طراحی مقاوم در برابر ضربه و زمین خوردن

سوالات متداول گیرنده های مولتی فرکانس شمیم

سوالات متداول گیرنده مولتی فرکانسه شمیم
سوالات متداول گیرنده مولتی فرکانسه شمیم
گیرنده (جی پی اس) مولتی فرکانسه شمیم چیست؟
گیرنده مولتی فرکانس شمیم در واقع ابزاری است جهت دریافت سیگنال و فرکانس ها از ماهواره های موقعیت یابی و تصحیحات سامانه شمیم.
سامانه شمیم چیست؟
سامانه شمیم مجموعه ای از گیرنده های ماهواره ای ات که فرکانس ماهواره های منظومه های مختلف را دریافت و تحت یک شبکه یکپارچه بین گیرنده های روور شمیم کاربران توضیع می کند. بیس کار سامانه شمیم بر مبنای شبکه اسپایدر لایکا ژئوسیستم می باشد.
بهترین گیرنده مولتی فرکانس چه گیرنده ای است؟
بهترین گیرنده دستگاهی است که دارای کد های FCCID باشد و اطلاعات سخت افزاری مشخص و معتبر داشته باشد. فاکتور مهم در بهترین بودن گیرنده های مولتی فرکانس نقشه برداری پشتیبانی فنی می باشد. وجود نمایندگی رسمی نیز فاکتور مهم دیگر است.
گیرنده (جی پی اس) شمیم چیست؟
گیرنده یا جی پی اس شمیم دستگاه هایی هستند که به صورت روور در دست کاربران می باشد و جهت موقعیت یابی و عملیات نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرند. گیرنده های مولتی فرکانس با اتصال به سامانه شمیم تصحیحات را دریافت میکنند.
قیمت جی پی اس مولتی فرکانسه چقدر است؟
قیمت گیرنده های مولتی فرکانس متفاوت می باشد. عوامل مهم در قیمت گذاری گیرنده های مولتی فرکانس در صورتی که وارداتی باشند بر مبنای قیمت دلار، سخت افزار و نرم افزار می باشد. گیرنده های شمیم مطرح در بازار جهانی قیمت مشخص دارند.
جی پی اس ایستگاهی شمیم چیست؟
عبارت جی پی اس ایستگاهی برای جی پی اس های  دو و سه فرکانسه استفاده می شد که جهت ایجاد ایستگاه ثابت نقشه برداری استفاده می شد. البته در حال حاضر نیز از گیرنده های مولتی فرکانس به صورت بیس و روور جهت ایجاد ایستگاه استفاده می شود.
بهترین gps مولتی فرکانس بازار چه برندی است؟
واژه بهترین در بازار گیرنده های مولتی فرکانس بستگی به عوامل زیادی دارد. کیفیت ساخت دستگاه، درجه بندی قطعات الکترونیکی مورد استفاده در دستگاه، برند دستگاه، بازار دست دوم و خدمات پشتیبانی فنی نقش مهم در بهترین بودن گیرنده مولتی فرکانس را دارد.

بهترین gps مولتی فرکانس، قیمت جی پی اس مولتی فرکانس، خرید مولتی فرکانس، قیمت جی پی اس مولتی فرکانس ایرانی، قیمت گیرنده  gnss، گیرنده شمیم، گیرنده gnss مولتی فرکانس، قیمت انواع جی پی اس شمیم، قیمت جی پی اس شمیم، قیمت جی پی اس سه فرکانسه شمیم، جی پی اس سامانه شمیم در مقاله گیرنده مولتی فرکانسه شمیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست